Preview

Bulletin of social Sciences and Humanities

Advanced search

Prospects for individual and personal trajectories of students’ development in modern Russian education

Abstract

The article substantiates the importance of orienting the education system towards the formation of individual and personal development of students. It is emphasized that in modern conditions the need for articulation of personal development trajectories is due to the customization of production, fragmentation of mass society, devaluation of all types of activities that involve the possibility of algorithmization, which implies an increase in requirements for the creative potential of employees.

The author's research in the article is presented as built on the integration of discursive analysis of forms of public reflection of modern problems of education, focus groups, in which students of social and humanitarian specialties are involved and expert interviews with workers in the field of education. The empirical materials obtained during the research are interpreted. The presence of reflection by students of the prevalence in the educational process of orientations, on the one hand, towards the reproduction of standardized forms of academic knowledge, and, on the other hand, towards the spontaneous development of adaptation skills of future specialists to the current mechanisms of organizing professional activities, has been revealed. The understanding of the participants in educational processes of the existence of contradictions between its normative organization and practices is recorded, including both the performance of their functions by teachers and the manifestation of activity by students. Opportunities related to realizing the potential for coordinating the motivations of people receiving education with the demands of society for the training of specialists through the restructuring of career guidance systems are being updated.

Conclusions and recommendations are presented, including the statement that it is impossible to overcome the crisis in education without abandoning its relay model; revising the system of roles of participants in the educational process and the motivations underlying it.

About the Authors

V. Yu. Cheremnykh
P. A. Stolypin Volga Region Institute of Management – a branch of the Russian Presidential Academy of National Economy and Public Administration
Russian Federation

Cheremnykh Viktoriya Yulievna, Candidate of Pedagogical Sciences, Associate Professor, Associate Professor of the Department of Sociology and Social Policy



L. S. Yakovlev
P. A. Stolypin Volga Region Institute of Management – a branch of the Russian Presidential Academy of National Economy and Public Administration
Russian Federation

Yakovlev Lev Sergeevich, Doctor of Sociological Sciences, Professor, Professor of the Department of Sociology and Social Policy 



References

1. Акимова М. К., Горбачева Е. И. Нормативный подход к исследованию индивидуальных и групповых вариантов личностного развития учащейся молодежи в современном российском социуме : монография. Калуга, 2021. 280 с.

2. Александрова Е. А., Бурмистрова М. Н., Фирсова Т. Г. Концептуальные идеи модернизации педагогического образования в контексте развития личностного потенциала будущего педагога // Социально-политические исследования. 2023. № 1(18). С. 148–166.

3. Алисултанова Э. Д., Юсупова Р. В., Исаева М. З. Технологии индивидуализации обучения в инженерном образовании // Мир науки. Педагогика и психология. 2021. Т. 9. № 6. С. 7.

4. Боровкова Т. И., Чжу Ц. Современные модели индивидуализации и тьюторства в образовании // Современные проблемы науки и образования. 2018. № 6. С. 163.

5. Ваганова О. И., Абросимова М. А., Бареева Р. З. Индивидуализация образовательной траектории как условие подготовки высококвалифицированных кадров в сфере образования // Известия Балтийской государственной академии рыбопромыслового флота: психолого-педагогические науки. 2022. № 2(60). С. 44–49.

6. Дэн Ц. Инновации в мировой педагогике: обучение на основе методики «Шэнбэнь» // Современные лингвистические и методико-дидактические исследования. 2020. № 4(48). С. 54–63.

7. Ефимова Е. М., Ефимов Д. О. Методологические основы проектирования гибких образовательных программ в сетевом формате // Вестник Майкопского государственного технологического университета. 2021. Т. 13. № 3. С. 87–96.

8. Зеер Э. Ф., Крежевских О. В. Концептуально-теоретические основы персонализированного образования // Образование и наука. 2022. Т. 24. № 4. С. 11–39.

9. Колдина М. И., Любченко Д. Э., Нагорная Ю. Д. Личностно ориентированная технология в обучении дисциплинам в области декоративно-прикладного искусства // Известия Балтийской государственной академии рыбопромыслового флота: психолого-педагогические науки. 2022. № 4(62). С. 137–139.

10. Кушнир М. Э., Рабинович П. Д., Заведенский К. Е. Структура параметров и методика применения модели формирования образовательного профиля «Алмаз личности» // Информатика и образование. 2022. Т. 37, № 6. С. 30–36.

11. Метлина А. Е. Модель тьюторского сопровождения в повышении продуктивности образовательного процесса // Вестник Томского государственного педагогического университета. 2022. № 2(220). С. 50–57.

12. Морозевич Е. С., Коротких В. С., Кузнецова Е. А. Разработка модели формирования индивидуальных образовательных траекторий с использованием методов машинного обучения // Бизнес-информатика. 2022. Т. 16. № 2. С. 21–35.

13. Полупан К. Л., Бударина А. О. Функции интерактивной интеллектуальной среды высшего образования // Современные проблемы науки и образования. 2019. № 2. С. 70.

14. Гладкова М. Н., Ваганова О. И., Булаева М. Н., Алешугина Е. А. Развитие современных образовательных моделей личностно-ориентированного обучения // Азимут научных исследований: педагогика и психология. 2021. Т. 10. № 3(36). С. 72–75.

15. Урусова Л. Х. Персонифицированный подход в высшем образовании: проблемы и перспективы // Вестник Самарского государственного технического университета. Серия: Психолого-педагогические науки. 2020. № 2(46). С. 173–181.


Review

For citations:


Cheremnykh V.Yu., Yakovlev L.S. Prospects for individual and personal trajectories of students’ development in modern Russian education. Bulletin of social Sciences and Humanities. 2025;6(2):33-40. (In Russ.)

Views: 60


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2687-0320 (Print)