Preview

Bulletin of social Sciences and Humanities

Advanced search

Educational and professional adaptation of foreign students: extracurricular forms of increasing motivation to learn Russian

Abstract

The article is devoted to the problems of educational and professional adaptation of foreign students. The adaptation of foreign students is an object of multidimensional analysis in the scientific literature. A significant influence on the nature of the process of adaptation among foreign students is exerted by educational motivation, which determines the readiness to obtain the necessary professional knowledge for the implementation of personal professional plans.

The subject of the study is motivation as a leading component of readiness to learn and acquire professional skills, including readiness to master the Russian language. The paper uses an analytical analysis of scientific literature on the designated problem, a diagnostic method for determining the level of proficiency in a non–native language and a comparative method for describing language material.

The educational environment of the university is a system that includes several structural elements: the organization and management of the educational process, technologies used in teaching in the specialty profile, extracurricular educational work, and interaction with other social and educational institutions. The article pays special attention to extracurricular forms of mastering Russian as a foreign language; the importance of socio-cultural activities in general for the process of adaptation and especially for acquiring the necessary communicative skills for professional development is emphasized, since in the process of cultural events, students are in a real communicative context when the role of perceptual thinking activity increases.

The article emphasizes the importance of listening as a multidimensional form of educational work when learning a foreign language at the initial stage of its development. A wellthought-out system of extracurricular forms of work on learning Russian as a foreign language helps to harmonize the initial stage of adaptation, thereby maintaining positive motivation.

The results of the study can be used in the course of learning Russian as a non-native language in various universities.

About the Authors

L. P. Grunina
Kemerovo State Medical University
Russian Federation

Grunina Liudmila Petrovna, Candidate of Sciences in Philology, Associate Professor, Associate Professor of the Department for Work with Foreign Students 



V. A. Alshevskaya
Kemerovo State Medical University
Russian Federation

Alshevskaya Veronika Alexandrovna, Teacher-translator, Department for Work with Foreign Students



References

1. Аргунова В. Н., Лондаджим Т. Барьеры социокультурной адаптации иностранных студентов, обучающихся в российских вузах // Вестник Нижегородского университета им. Н.И. Лобачевского. Серия: Социальные науки. 2008. No 4. С. 7-12.

2. Аркадьева Т. Г., Владимирова С. С., Федотова Н. С. Направления организации учебно-профессиональной адаптации иностранных студентов в российском вузе // Образование и наука. 2012. No 5 (94). С. 116-129.

3. Бурдуковская Е. А., Шумейко А. А., Щепкина Н. К. Личностное становление студента в социокультурной среде вуза. Благовещенск: Изд-во Амур. гос. ун-т, 2006.176 с.

4. Говорун С. В. Сопоставление навыков и умений учебного аудирования и понимания иноязычной речи на слух в процессе общения // Вестник Ленинградского государственного университет имени А.С. Пушкина. 2011. No 3(7). С. 159-166.

5. Жукова В.Ф. Психолого-педагогический анализ категории «психологическая готовность» // Известия Томского политехнического университета. 2012. No 6. С. 117-121.

6. Зеер Э. Ф., Шахматова О. Н., Шепель В. М. Человековедческая компетентность менеджера. Управленческая антропология. М.: Народное образование, 1999.156 с.

7. Климов Е. А. Психология профессионального самоопределения: учебное пособие для студентов высших учебных заведений / Е. А. Климов. 4-е изд., стереотип. М.: Академия, 2010. 304 с.

8. Кучерявенко И. А. Проблема психологической готовности к профессиональной деятельности // Молодой учёный. 2011. No 12. Том 2. С.60-62.

9. Парыгин Б. Д. Социальная психология. Проблемы методологии, истории и теории. СПб.: ИГУП, 1999. 592 с.

10. Посохова С. Т. Психология адаптирующейся личности. СПб. 2001. 240 с.

11. Рыбакова Л. В., Неверова Н. В., Хоткина Е. С. и др. Аудирование – основополагающий аспект обучения профессионально ориентированному иностранному языку // Современная наука: Актуальные проблемы теории и практики. Серия: Гуманитарные науки. 2020. С. 51-54.

12. Сурыгин А. И. Основы теории обучения на неродном языке. СПб. 2000. 233 с.

13. Шелудько Л. Н., Рыбакова Л. В. Цели обучения профессионально ориентированному иностранному языку в техническом вузе // Среднее профессиональное образование. 2020. No 7 (299). С. 51-53.

14. Целикова И. К., Пахотина С. В. Проблема мотивации изучения иностранных языков в международных исследованиях: систематический обзор // Образование и наука. 2021. Том 23. No 5. С. 38-63.


Review

For citations:


Grunina L.P., Alshevskaya V.A. Educational and professional adaptation of foreign students: extracurricular forms of increasing motivation to learn Russian. Bulletin of social Sciences and Humanities. 2023;4(1):33-39. (In Russ.)

Views: 168


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2687-0320 (Print)