Formation of communicative tolerance of medical university students in the process of physical education
Abstract
The problem of forming the communicative tolerance of students – future doctors continues to be relevant for many years. Tolerant attitude to the patient, constructive communication with colleagues, emotional restraint in a stressful situation – all these qualities are numerous facets of the phenomenon of «communicative tolerance of a medical worker», necessary for the successful implementation of their professional activities in modern conditions of society development. The subject of the study is the formation of communicative tolerance of medical university students in physical education and sports classes. The research used the methods of questionnaires, theoretical and comparative analysis, generalization, descriptive method.
The results of the study are: concretization of the essence of the communicative tolerance of a doctor; determination of its place in the spectrum of professionally significant qualities in the humanitarian field; identification, scientific justification and practical verification of the effectiveness of the direction of pedagogical activity – pedagogical support for the formation of communicative tolerance of students – future doctors in classroom classes in physical culture and sports, physical culture and recreational activities of various levels, scientific and practical conferences.
Based on the research conducted, the authors conclude that the purpose of this study has been achieved. As a result of the study, the effectiveness of one of the areas of pedagogical activity was substantiated and experimentally verified: pedagogical support for the formation of communicative tolerance of students – future doctors in classroom and extracurricular classes in physical culture and sport.
Keywords
About the Authors
V. A. NikolaevRussian Federation
Nikolaev Vladimir Aleksandrovich, Senior Lecturer, Department of Physical Culture
O. A. Zaplatina
Russian Federation
Zaplatina Olga Alekseevna, Candidate of Sciences in Pedagogy, Associate Professor, Head of the Department of Physical Culture
References
1. Бойко В. В. Коммуникативная толерантность. Методическое пособие. Санкт–Петербург: СПбМАПО, 1998. 24 с.
2. Борисенко Е. Н. Педагогическое сопровождение формирования социальной компетентности студентов вузов. Автореферат диссертации на соискание учёной степени доктора педагогических наук. Кемерово, 2013. 38 с.
3. Бударников А. А., Козлов А. В. Формирование толерантности у студентов классических вузов средствами физической культуры // Вестник РУДН, серия «Психология и педагогика», 2014, No1. С. 55–59. Доступно по: https://www.cyberleninka.ru/article/n/formirovanie-tolerantnosti-u-studentov-klassicheskih-vuzov-sredstvami-fizicheskoy-kultury.htm Ссылка активна на 21.09.2021.
4. Васекин Ю. И., Калмыков И. С., Коновалова М. П. Воспитание толерантности у студентов вуза средствами физической культуры и спорта. Вестник СГСЭУ. 2018. No3(72). С. 175–180. Доступно по: https://cyberleninka.ru/article/n/vospitanie-tolerantnosti-u-studentov-vuza-sredstvami-fizicheskoy-kultury-i-sporta.htm Ссылка активна на 21.09.2021.
5. Гонтмахер Е. Терминатор возвращается // Российская газета. 2004. No 149. С. 3.
6. Губанова М. И. Педагогическое сопровождение социального самоопределения старшеклассников: теория и практика подготовки учителя: Монография. Кемерово: Изд-во ГОУ «КРИРПО», 2002. 207 с.
7. Есипов М. А. Содержание и структура феномена коммуникативной толерантности в отечественных психолого-педагогических исследованиях. Интернет-журнал «Мир науки». 2017. Том 5. No 6. Доступно по: https://mir-nauki.com/PDF/22PDMN617.pdf Ссылка активна на 20.09.2021.
8. Ерохина Н. А., Черевишник Н. Н. Специальная направленность как специфическая черта физической подготовки. Вестник СГСЭУ. 2018. No 4. С. 172-174 // Интернет-журнал «Мир науки» 2017. Том 5. No 6. Доступно по: https://cyberleninka.ru/article/n/spetsialnaya-napravlennost-kak-spetsificheskaya-cherta-fizicheskoy-podgotovki?ysclid=lbaey8rcfs979899358 Ссылка активна на 19.09.2021.
9. Мацковский М. С. Толерантность как объект социологического исследования // Век толерантности. Вып. No 3–4. С. 5–6.
10. Николаева Л. А. Этапы формирования коммуникативной толерантности будущих специалистов профессиональной сферы «человек- человек» // Альманах современной науки и образования No4(23) 2009. Часть 1. Тамбов. С.127–128.
11. Николаева Л. А., Губанова М. И. Коммуникативная толерантность будущих специалистов профессиональной сферы «человек-человек» / ГОУ ВПО «Кемеровский государственный университет». Кемерово, 2009. 160 с.
12. Толерантность и коммуникация: Коллективная монография / Под редакцией Г. И. Петровой. Томск: Дельтаплан, 2002. 178 с.
13. Яцевич Л. П. Формирование коммуникативной толерантности у будущих специалистов социальной работы: дис. ...канд. пед. наук. Чита, 2010. 193 с.
14. Dirks, Walter. Wozu tolerant sein? Toleranttheorie in Deutschland (1949-1999): eine anthologische Dokumentation. hrsg. von Alois Wierlacher u. Wolf Dieter Otto. Tuebingen: Stauftenburg. Verlag, 2002. S. 92–99.
15. Seifert, Josef W. Moderation und Kommunikation. Gruppendynamik und Konfliktmanagement in moderierten Gruppen. GmbH – Offenbach: GABAL Verlag, 2006. 136 S.
Review
For citations:
Nikolaev V.A., Zaplatina O.A. Formation of communicative tolerance of medical university students in the process of physical education. Bulletin of social Sciences and Humanities. 2023;4(1):47-55. (In Russ.)