Formation of the spiritual and moral position of the senior school student within the framework of the project «Medical class» project
Abstract
The article analyzes the components of the «spiritual and moral position» in relation to high school age, examines the conditions in which the formation of the position is effective. Using the example of the project «Medical Class», the formation of personal qualities necessary in the medical profession is considered. The research methods are a theoretical analysis of literary sources on the problem and a ascertaining experiment aimed at identifying the motives for choosing a profession and the formed attitude to the chosen profession among senior schoolchildren participating in the medical class project. The results of the study revealed the conditions and stages of the formation of a spiritual and moral position: the emergence of stable motives associated with the choice of a goal oriented towards the future; the presence of strong-willed qualities that determine the need to obtain and assimilate new knowledge, preparing to overcome possible difficulties associated with the adoption of a spiritual and moral position by a person and with its further application; comprehension and acceptance of knowledge defining the category of «spiritual and moral position», the study of axiological meanings in connection with the strengthening of the spiritual and moral position and a deep awareness of these meanings; readiness for emotional experience; the ability to reflect caused by the analysis of their own thoughts and experiences in connection with the comparison of the proposed «sample» of spiritual and moral character with the usual internal states, reactions of the personality; the ability to evaluate their activities through the prism of the chosen position; willingness to show the accepted spiritual and moral position in a particular act; the ability to express a position in everyday activities. The researcher comes to the formulation of the author’s definition of the concept of «spiritual and moral position», and points out the features of the cognitive sphere of modern high school students (awareness, stability, constructiveness), which determine the formation of this position.
About the Author
E. V. ShabanovaRussian Federation
Shabanova Elena Viktorovna, Director
References
1. Барсукова С. А. Концептуальное поле феномена «совесть» в психологии // Психологический журнал. 2013. Том 34. No1. С. 36-44.
2. Губанова М. И. Педагогическое сопровождение социального самоопределения старшеклассников: теория и практика подготовки учителя / Департамент науки и проф. образования Кемер. обл., Гос. образоват. учреждение "Кузбасс. регион. ин-т развития проф. образования". Кемерово : Гос. образоват. учреждение "Кузбасс. регион. ин-т развития проф. образования", 2002. 206 c.
3. Кулагина И. Ю., Колючкий В.Н. Возрастная психология: Полный жизненный цикл развития человека. Учебное пособие для студентов высших учебных заведений: М., Сфера, 2006. 464 с.
4. Коньшина Ю. Е., Амиров А. Ф. Профильные классы с медицинской направленностью в системе подготовки «школа-вуз» // Педагогический журнал Башкортостана. 2018. No4 (11). С. 64-73.
5. Мудрик А. В. Социализация человека: учеб. пособие для студ. высш. учеб. заведений. М.: Изд-во Московского психолого-социального ин-та, 2011. 736 с.
6. Мухина В.С. Возрастная психология. Феноменология развития. «Академия», 2006, 608 с.
7. Остапенко А. А. Взросление подростков: нарушения и их преодоление // Народное образование. 2012. No 5. С. 225-232.
8. Романова Е. С. 99 популярных профессий: психол. анализ и профессиограммы. СПб: Питер, 2003. 460 с.
9. Смакотина Н. Л. Молодежь и культурные нормы в современном обществе // Молодежь современной России. М. 2012. С.11-13.
10. Фельдштейн Д. И. Проблемы психолого-педагогических наук в пространственно-временной ситуации XXI в. // Педагогика. 2013. No 1. C. 3-16
11. Флоренская Т. А. Диалог в практической психологии : Наука о душе. М.: Гуманитар. - издат. центр ВЛАДОС, 2001. 206 с.
12. Чурекова Т. М., Шабанова Е. В. Категория «духовно-нравственная позиция» в системе научных знаний // Вестник Кемеровского государственного университета. 2015. No4-2. С. 95-98.
13. Яндиева А. И. Лингвосемантическая концептосфера абстрактного имени со значением «честь», «совесть» в разносистемных языках: Автореферат на соискание ученой степени кандидата филологических наук. Пятигорск, 2010. 28 с.
Review
For citations:
Shabanova E.V. Formation of the spiritual and moral position of the senior school student within the framework of the project «Medical class» project. Bulletin of social Sciences and Humanities. 2023;4(1):56-60. (In Russ.)