Phonetic difficulties of studying Russian as foreign language (from the experience of teaching medical students from India).
Abstract
This article discusses didactic techniques for teaching Russian as a foreign language. Subject of research: development of phonics skills, skills of understanding foreign language speech “by ear” in an authentic language environment. The article analyzes the features of the pronunciation of Russian sounds by foreign students. The following methods were used in the study: comparative, descriptive, elements of a total selection of phonetic material. Particular attention is paid to the phonetic stage, which is the most difficult and responsible in the formation of correct pronunciation. It is noted that even for those who have previously studied Russian, the pronunciation of some sounds in an authentic environment is particularly difficult. Particular difficulties arise in the process of developing pronunciation skills when studying the Russian language by foreign students. Typically, the general phonetic period lasts from two to four months, depending on the level of training of the students, the motivation of the students and the similarity of the sounds of the native language in relation to the target language. The results of the study include an analysis of typical phonetic errors. Conclusions: for the successful development of phonemic skills of the Russian language, it is necessary not only the personal participation and skill of the teacher, but also the psychological attitude of the students; material factor (availability of necessary technical means of training); immersion in an authentic language environment.
Keywords
About the Author
S. M. MeshcheryakovaRussian Federation
Meshcheryakova Svetlana Mikhailovna, Teacher – Interpreter of the Department for Work with Foreign Students
References
1. Балыхина Т. М., Игнатьева О. П. Типы ошибок в речи инофона // Материалы Четвертой интернет-конференции. Доступно по: http://www.testrf.ru/biblioteca/31-2011-4/108-2011-09-21-09-23-50. Ссылка активна на 21.05.2021.
2. Бобрышева И. Е. Учет национальных лингвометодических традиций в обучении русскому языку как иностранному китайских учащихся в условиях русской языковой среды: Начальный этап. автореф. дис. на соиск. учен. степ. канд. пед. наук (13.00.02). Москва: Ин-т рус. яз. 1996. 19 с.
3. Вольнова Д. Н., Меланченко Е. А. Организация процесса обучения русскому языку как иностранному: актуальные проблемы преподавания русского языка как иностранного, роль преподавателя и учащегося в процессе обучения // Современные научные исследования и инновации. 2016. № 8. Доступно по: http://web.snauka.ru/issues/2016/08/68724 Ссылка активна на 07.08.2022.
4. Глебова Н. Н. Учет национально-психологических особенностей учащихся в методике преподавания РКИ: автореф. на соиск. учен. степ. канд. пед. наук (13.00.02). Москва: Ин-т рус. яз. им. А. С. Пушкина. 1990. 21с.
5. Матусевич М. И. Современный русский язык. Фонетика. М.: Просвещение, 1976. 288 с.
6. Портнова-Шаховская А. В. Языковая личность студента в поликультурном образовательном пространстве // Теория и практика преподавания русского языка как иностранного: достижения, проблемы и перспективы развития: материалы VII Международной науч.-метод. конференции. Минск: изд. Центр БГУ. 19 -20 мая 2016 г. 226 с.
7. Сурьянараян Нилакши. Преподавание русского языка в Индии: наиболее типичные ошибки // Инструментарий русистики: ошибки и многоязычие / Под ред. А. Никунласси и Е. Ю. Протасовой. Helsinki, 2014. № 4. С. 53.
8. Федотова Н. Л. Методика преподавания русского языка как иностранного. М.: Златоуст, 2013. С. 13.
9. Чевела О. В., Федотова С. И., Никитюк В. П. К вопросу о преодолении языковой интерференции при обучении русскому языку как иностранному // Современные наукоемкие технологии. 2017. №1. С. 54–58.
10. Чеснокова М. П. Методика преподавания русского языка как иностранного: учебное пособие. М.: Изд. МАДИ, 2015.132 с.
11. Щерба Л. В. Избранные работы по русскому языку. М.: Учпедгиз, 1957. С. 21–25.
Review
For citations:
Meshcheryakova S.M. Phonetic difficulties of studying Russian as foreign language (from the experience of teaching medical students from India). Bulletin of social Sciences and Humanities. 2023;4(3):24-28. (In Russ.)