Communicative approach to using cluster technology in teaching English of medicine
Abstract
The subject of the study is the features of the implementation of cluster technology at the advanced stage of teaching English of medicine to improve the terminological literacy of students when working with the content of multi-structured components of a foreign-language medical text in the context of educational communication in small and large groups. The object of the study is cluster technologies aimed at the assimilation by students of medical terms of increased complexity,included in the array of multi-structured text of a textbook on clinical medicine in English and implemented in the process of educational communication based on critical thinking and creativity of students. The multifunctionality of the technology application in the process of communication skills formation is shown, which consists in solving a number of pedagogical and educational tasks. To conduct the study, pedagogical experience was summarized and analyzed, and based on the results of a comparative critical analysis, material was selected from the corpus of communicative tasks performed in the style of the cluster.
The conducted research revealed that the cluster, as a teaching technology, functions effectively at the stages of working with the conceptual content of the text, which has multi-structure components (tables, figures) and terms of increased complexity, implemented in the format of educational communication. The possibility of studying the conceptual content of the text and individual medical terms in the process of communication in the reverse manner is shown, which is ensured by the nature of the organization of concepts in the cluster according to the principle of «from the general to the particular» and «from the particular to the general». The scientific novelty is an attempt to analyze the potential of the cluster technology in ensuring effective and high-quality understanding by students of medical terms and text containing multi-structure components, implemented in the process of educational professionally oriented communication.
About the Author
L. V. GukinaRussian Federation
Gukina Ludmila Vladimirovna, Candidate of Sciences in Philology, Associate Professor, Head of the Department of Foreign Languages
References
1. Англо-русский медицинский энциклопедический словарь: дополненный перевод 26-го издания Стедмана / ред. А. Г. Чучалин, Э. Г. Улумбеков, О. К. Поздеев. 2-е изд., испр. М. : ГЭОТАР-Медицина, 2003. 719 с.
2. Англо-русский медицинский словарь / Под ред. М. П. Мультановский, А. Я. Иванова. М. : Медицина, 1969. 687 с.
3. Ваганова М. Ю. Технологии академического чтения в процессе информатизации обучения студентов // Современная высшая школа: инновационный аспект. 2021. Т. 13. № 1. С. 47−53.
4. Воронина И. Р., Чеснокова П. А., Бородина Е. Д., Казанцева Г. А. Возможности технологии диалогового обучения в вузе // Инновационная экономика: перспективы развития и совершенствования. 2020. № 7 (49). С. 194−199.
5. Гукина Л. В. Технологии работы со смыслами медицинского текста при формировании иноязычных коммуникативных навыков будущих врачей // Профессиональное образование в России и за рубежом. 2023. № 4 (52). С. 202−209.
6. Гукина Л. В. Использование кластера как активного метода обучения профессионально ориентированному иностранному языку // Современные технологии дистанционного и электронного обучения и обеспечения медицинского образования: материалы VI Региональной научно-практической конференции. Кемерово : КемГМУ, 2018. С. 102−105.
7. Гукина Л. В. Диалогическое общение при обучении иностранному языку как прием формирования профессионально ориентированных разговорных навыков специалистов-медиков // Теоретические и прикладные вопросы лингвообразования / под ред. Л. С. Зникиной. Кемерово : КузГТУ, Кемерово, 2018. С. 154−159.
8. Лопатин М. А. Развитие коммуникативной компетенции студентов с помощью навыков критического мышления на занятиях по иностранному языку // Научно-методический электронный журнал «Концепт». 2019. № 10. Доступно по: http://e-koncept.ru/2019/195029.htm (дата обращения 20.08.2024).
9. Лукьянова М. И., Гмызина Г. Н., Старостина Н. Н. Развитие критического мышления студентов в процессе изучения иностранного языка // Известия Саратовского университета. Нов. сер. Сер. Акмеология образования. Психология развития. 2019. Т. 8. 2. (30). С. 104−112.
10. Носович Я. Ф., Сорокина Э. А. Синонимия в отраслевых терминологиях: особенности проявления в языках медицины и лингвистики // Вестник Московского государственного областного университета. Серия: Лингвистика. 2020. № 2. С. 22−33.
11. Сметанникова Н. Н. Обучение профессионально-специализированному чтению в свете теории инноваций // Мир науки. Педагогика и психология. 2019 № 1. Доступно по: https://mir-nauki.com/PDF/53PDMN119.pdf (дата обращения: 20.08.2024).
12. Сорокина Э. А. Проблема обозначения многокомпонентных специальных лексических единиц (терминов) // Термины в коммуникативном пространстве: материалы научно-практической конференции с международным участием «Дискурсология, терминология, экология языка в современной лингвистике» (11 мая 2018 года). Астрахань, 2018. С. 282−290.
13. Abidova M., Guzacheva N. Features of Medical Terminology Teaching in English Lessons [Электронный ресурс] // Bulletin of Science and Practice. 2020. Vol. 6 (4). P. 434-437. Доступно по: https://doi.org/10.33619/2414-2948/53/50 (дата обращения 20.08.2024).
14. Akhmedov B., Kuchkarov Sh. Сluster Methods of Learning English Using Information Technology / B. Akhmedov, Sh. Kuchkarov // Scientific Progress. 2020. Vol. 1. №2. P. 40-43. Доступно по: https://cyberleninka.ru/article/n/cluster-methods-of-learning-english-using-information-technology (дата обращения 10.08.2024).
15. Dona Price. Reading charts, graphs and tables // Cambridge University Press, 25 Jan., 2017. Доступно по: https://www.cambridge.org/elt/blog/2017/01/25/reading-charts-graphsand-tables/ (дата обращения: 10.08.2024).
16. Ivashkin V. T. Okhlobystin A. V. Internal Diseases Propedeutics. Moscow : GEOTAR-Media, 2005. 176 p.
Review
For citations:
Gukina L.V. Communicative approach to using cluster technology in teaching English of medicine. Bulletin of social Sciences and Humanities. 2024;5(3):54-59. (In Russ.)