Preview

Bulletin of social Sciences and Humanities

Advanced search

Ways to increase motivation students of non-core universities to take classes physical education and sports

Abstract

The article actualizes the problem of fnding ways to increase the motivation of students of non-core universities to engage in physical culture and sports. The authors approach the solution of this problem, proceeding from the multidimensionality of the tasks of the process of physical education in a non-core university. The purpose of the study was to identify ways to increase the motivation of students of non-core universities to physical culture and sports as part of the educational process. Methods: in the process of the research, methods of pedagogical and medical-pedagogical observation, modeling, diagnostics, research of motivation (according to the method of A.V. Shaboltas), as well as methods of mathematical statistics were used. Field of application of the results: pedagogical process of physical education of students. Ways to increase the motivation of students of non-core universities to engage in physical culture and sports are: facilitating the assimilation of the foundations of theoretical knowledge in the feld of physical culture and sports of a future professional; use in the process of physical education / self-education diaries of self-observation of the state of their body; study of the motives of educational activity and the motives of physical culture and sports, the dynamics of their change, taking into account the implementation of the proposed ways to improve them. 

About the Authors

O. A. Zaplatina
Kemerovo state medical University
Russian Federation

PhD of Pedagogical Science, Associate Professor, Acting Head of the Department of Physical Culture



N. A. Meleshkova
Kemerovo state medical University
Russian Federation

PhD of Pedagogical Science, Associate Professor of the Department of Physical Culture 



References

1. Антонов А. Я., Болтачева Е. А., Дерюгина А. В., Михайлова С. В., Сидорова Т. В., Съɹмова С. Г., Хрычева Т. В. Тенденции физического развития студенческой молодɹжи на рубеже столетий (на примере студентов Нижегородской области) // Физическая культура. Спорт. Туризм. Двигательная рекреация. – 2018. – № 4. – С. 21–30.

2. Бабина В. С. Проблема здоровья студенческой молодежи. //Молодой ученый. – 2015. – № 11 (91). – С. 572–575.

3. Бочавер А. А., Докука С. В., Новикова М. А. Благополучие детей в цифровую эпоху. Нац. исслед. ун-т «Высшая школа экономики».– М.: Изд. дом Высшей школы экономики, 2019. – 34 с.

4. Грязева Е. Д., Кузнецов О. Ю., Петрова Г. С. Современные задачи физического воспитания физически здоровых студентов // Известия Тульского государственного университета. Гуманитарные науки. – 2013. – № 1. – С. 305–320.

5. Заплатина О. А., Смык Ф. Д. Физическая культура специалиста как ценностная категория здорового функционирования организма человека // Международный журнал прикладных и фундаментальных исследований. – 2017. – № 1-1. – С. 138–142.

6. Лопатина Р. Ф., Лопатин Н. А. Здоровье студентов вуза как актуальная социальная проблема//Вестник Казанского государственного университета культуры и искусств. – 2017. – № 1. – С. 135–140.

7. Мартын И. А. Формирование мотивации к занятиям физической культурой и спортом у студенческой молодежи // Universum: психология и образование. –2017. – № 6 (36). – С. 7–10.

8. Новикова А. О., Биктина С. Я., Бородина Ю. С. Педагогические условия формирования мотивации к занятиям физической культурой и любительским спортом у студентов нефизкультурного вуза // Ученые записки университета им. П. Ф. Лесгафта. – 2017. – № 4 (146). – С. 151–155.

9. Прошляков В. Д., Никитин А. С. О необходимости формирования у студентов медицинского вуза мотивации к здоровому образу жизни и занятиям физической культурой и спортом // Российский медико-биологический вестник имени академика И. П. Павлова. – 2015. – № 4. – С. 121 – 125.

10. Соснин В. П. Проблемы оптимизации педагогического процесса занятий физической культурой с учɹтом физического развития современных обучающихся вузов//Образовательный вестник «Сознание». – 2018. – № 5. – С. 26-31.

11. Съёмова С. Г. Особенности физической подготовленности студентов в вузе//Физическая культура. Спорт. Туризм. Двигательная рекреация. – 2018. – № 3. – С. 28–32.

12. Юдин Д. С. Педагогический потенциал борьбы самбо и дзюдо в реализации новых дисциплин и направлений физической культуры и спорта для профессиональной подготовки студентов нефизкультурного вуза //Мир науки, культуры, образования. – 2018. – № 2 (69). – С. 341–345.

13. Zaplatina O., Bikmetov R. HUMAN CAPITAL AND ITS DEMAND IN THE MINING INDUSTRY / 3rd International Innovative Mining Symposium, IIMS 2018: Electronic edition. 2018. – [Электронный ресурс]. – Режим доступа: https:// www.e3s-conferences.org/articles/e3sconf/abs/2018/16/e3sconf_iims2018_04013/e3sconf_iims2018_04013.html (Дата обращения:04.02.2021).


Review

For citations:


Zaplatina O.A., Meleshkova N.A. Ways to increase motivation students of non-core universities to take classes physical education and sports. Bulletin of social Sciences and Humanities. 2021;2(1):42-51. (In Russ.)

Views: 244


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2687-0320 (Print)