To the question of social and psychological adaptation of students with visual impairment in the process of physical education (part 1)
Abstract
It is rather diffcult to defne, thoroughly analyze and comprehensively study the phenomenon of socio-psychological adaptation of students with visual impairments to the environment of an educational institution of higher professional education. This is due to the fact that often problem areas of socio-psychological research are associated with the study of maladaptive factors affecting this process. In addition, socio-psychological adaptation is diagnosed in the absence of indicators of disadaptation of the student, while an independent phenomenon, it is not suffciently studied. The purpose of the study is to determine the specifcity of the socio-psychological adaptation of students with visual impairments while studying at a university. To achieve this goal, the following tasks were formulated: 1) to identify the structural components of the socio-psychological adaptation of visually impaired university students; 2) determine the stages of social and psychological adaptation of students with visual impairments and characterize their content; 3) substantiate research methods and procedures at each stage of socio-psychological adaptation. The article used the methods of theoretical analysis, descriptive method, synthesis-isolation of structures, comparison. Scope of the results: educational process in a higher educational institution, the pedagogical process of physical education, correctional pedagogy, psychological and pedagogical support of students with disabilities.
About the Authors
O. A. ZaplatinaRussian Federation
PhD of Pedagogical Science, Associate Professor, Acting Head of the Department of Physical Culture
V. A. Nikolaev
Russian Federation
senior lecturer of the Department of Physical Culture
References
1. Александровский Ю. А. Состояния психических дезадаптации и их компенсация. – М., 1976. – 272 с.
2. Банзявичене Р. Эмоционально значимые события в жизни слепых и зрячих. Психологическое изучение слепых и слабовидящих детей и методика работы с ними. – Л., 1990. – С. 63–73.
3. Брыксина С. М., Чурикова Е. В., Колесникова Е. А. Создание условий для социализации обучающихся в рамках реализации учебно-воспитательного процесса // Социокультурная интеграция и специальное образование: Сборник научных статей. Электронное издание Саратовский государственный университет имени Н. Г. Чернышевского. – М., 2015. – С. 128–136.
4. Волкова И. П., Королева Н. Н. Личностные ресурсы и барьеры толерантности современной молодежи как фактор социальной интеграции инвалидов по зрению // Вестник Санкт-Петербургского университета. – Социология. – 2008. – № 1. – С. 238-246.
5. Волкова И. П. Психология социальной адаптации и интеграции людей с глубокими нарушениями зрения. Дисс. … д-ра психол. наук. – С.-Пб., 2010. – 471 с.
6. Герасимова И. А. Реабилитационные практики мегаполиса: социально-культурный анализ // Культура и образование: научно-информационный журнал вузов культуры и искусств. – 2015. – № 4 (19). – С. 96–101.
7. Гочошвили Н. Г. Инклюзивное образование: характеристика, сущность, принципы // Вестник науки и образования. – 2019. – № 12-1 (66). – С. 98–101.
8. Козловская Г. Ю. Технологии инклюзивного образования. – М., 2014. – 11 с.
9. Куницына В. Н. Трудности межличностного общения: автореферат диссертации доктора психологических наук. – С.-Пб., 1991. – 38 с.
10. Лунева О. В. Адаптация социальная // Знание. Понимание. Умение. – 2018. – № 3. – С. 240–247.
11. Прибылова Н. Г., Фролова С. В. Психофизиологическое сопровождение процесса обучения слепых и слабовидящих // Уникальные исследования XXI века. – 2015. – № 4 (4). – С. 57–64.
12. Рождественская К. Л., Лобач С. А. Особенности невербальных средств общения у детей старшего дошкольного возраста с косоглазием и амблиопией // Проблемы педагогики. – 2017. – 5 (28). – С. 46–49.
13. Свечникова Ю. А. Адаптация как социальная категория // Молодой ученый. – 2019. – № 8 (246). – С. 155–157.
14. Хаустова А. И. Социально-психологическая адаптация // Молодой ученый. – 2016. – № 26 (130). – С. 614–617.
15. Чванова М. С., Дубровина О. В. Особенности социализации слабовидящих и незрячих в процессе обучения в Германии, Франции и США // Профессиональное образование в России и за рубежом. – 2018. – № 4 (32). – С. 222–231.
Review
For citations:
Zaplatina O.A., Nikolaev V.A. To the question of social and psychological adaptation of students with visual impairment in the process of physical education (part 1). Bulletin of social Sciences and Humanities. 2021;2(3):60-69. (In Russ.)