Positive psychology: films about pandemic, epidemic and viruses how to stay alive
Abstract
Disasters have been a subject of admiration for moviegoers since the silent film epic, and this interest continues to this day. The article analyzes films, the plot of which is the picture of a pandemic - a sudden, rapid and large-scale spread of a deadly virus. This new situation is associated with the appeal of art to the images of catastrophes, which, being part of the external world, simultaneously correspond with the internal state of the individual, or are opposed to his aspirations, feelings and fate. Currently, this topic is relevant and important not only in art history, but also in social terms. Films about pandemics, representing a subgenre of disaster films, reveal numerous everyday, social and even military-political problems, but most importantly, they show people living and acting within this dificult situation. The popularity of these films cannot be explained in terms of their entertainment value alone, and this is something that in itself needs to be explained.
About the Authors
G. V. AkimenkoRussian Federation
Akimenko Galina Vasilyevna - Ph.D of historical sciences, associate Professor of Department of psychiatry, narcology and medical psychology
L. V. Nacheva
Russian Federation
Natcheva Lyubov Vasilievna - Advanced Doctor in biological science, head of the Department of biology with the basics of genetics and Parasitology
A. A. Lopatin
Russian Federation
Lopatin Andrey Anatolyevich - Advanced Doctor in medical science, full Professor of the Department of Psychiatry, Narcology and Medical Psychology of the Kemerovo SMU, Chief Narcologist of the Ministry of Health of the Russian Federation for the Siberian Federal District, Chief Freelance Specialist of the ONSD, Chief Physician of the Kuzbass CND named after Professor N.P. Kokorina
A. M. Seledtsov
Russian Federation
Seledtsov Alexander Mikhailovich - Advanced Doctor in medical science, head of the Department of psychiatry, narcology and medical psychology
Yu. Yu. Kirina
Russian Federation
Kirina Yulia Yurievna - Ph.D of medical sciences, associate Professor of Department of psychiatry, narcology and medical psychology
References
1. Акименко Г. В., Кирина Ю. Ю., Селедцов А. М. Проблемы психического здоровья в условиях пандемии // Актуальные вопросы психиатрии, наркологии и клинической психологии Сборник материалов Международной научно-практической конференции, посвященной 115-летию со дня рождения австрийского психиатра и психолога В. Э. Франкла. – Кемерово, 2020. – С. 282-290.
2. «В город пришла беда». СССР. 1966. – [Электронный ресурс]. – Режим доступа: https://www.youtube.com/watch?v=0Us6yiESjuM (Дата обращения: 01.11.2021).
3. Делюмо Ж. Ужасы на Западе. – [Электронный ресурс]. – Режим доступа: https://dom-knig.com/read_228398-1 (Дата обращения: 01.11.2021).
4. Камю А. Чума. – [Электронный ресурс]. – Режим доступа: https://www.dom- knig.com/read_244382-7 (Дата обращения: 12.11.2021).
5. Крупнов А. И. Психологическая природа различных составляющих черт характера // Вестник российского гуманитарного научного фонда. – 1997. – №2. – С. 130–133.
6. Крюкова Т. Л. Психология совладающего поведения: монография. – Кострома: КГУ им. Н. А. Некрасова – Студия оперативной полиграфии «Авантитул», 2004. – 426 с.
7. Крюкова Т. Л. Человек как субъект совладающего поведения // Психологический журнал. – 2008. – Т.29. – №2. – С.88–95.
8. Лабрюйер Жан де. Характеры или нравы этого века. – М.: Изд-во АН СССР, 1964. – 225 с.
9. Левин М. и Тейлор У. (2013). Перевернутое вверх дном: катастрофа и воображение 50 лет спустя. – [Электронный ресурс]. – Режим доступа: https://journal.media-culture.org.au/index.php/mcjournal/article/view/586 (Дата обращения: 27 октября 2021).
10. Лоренц К. Так называемое зло. – М.: Культурная революция, 2008.
11. Лотман Ю. М. Культура и взрыв. – М.: Гнозис, Издательская группа «Прогресс», 1992. – 273 с.
12. Новикова А. А. Сериал как инструмент социокультурного воздействия // Большой формат: Экранная культура в эпоху трансмедийности. В трех частях. Часть 3. – М.: Издательские решения на платформе Ридеро, 2019.
13. Птичникова Г. А. Эстетика медиаархитектуры // Художественная культура. – 2019. – №1. – С. 144–161.
14. Сальникова Е. В. ХХ век начинается: Образ «монстра» и «монструозности» в западном кино // Кино в меняющемся мире. Часть первая. – М.: Издательские решения по лицензии Ridero, 2017. – С. 301-303.
15. Сальникова Е. В. Визуальная культура в медиасреде: Современные тенденции и исторические экскурсы. – М.: ПрогрессТрадиция, 2017. – С. 372–378.
16. Селедцов А. М., Акименко Г. В., Кирина Ю. Ю. Важные аспекты психологии неопределенности в условиях COVID-19 // International Journal of Professional Science. – 2020. – № 8. – С.12–19.
17. Фромм Э. Анатомия человеческой деструктивности. – М.: Республика, 1994.
18. Эриксон Э. Идентичность: юность и кризис. – М.: Прогресс, 1996. – С. 202–344.
19. Grodal T. (1997) Moving Pictures. Oxford University Press, New York, NY
20. Zombies Are Worth Over $5 Billion To The American Economy, Business Insider (October 25, 2020).
21. Jha Alok. Scientists vote Blade Runner best sci-f film of all time (англ.), The Guardian (26 August 2004).
22. Tan ES (2007) On the Cognitive Ecology of Cinema. In: Peterson M.A., Gillam B., Sedgwick H.A. (Ed.) In Mind's Eye: Julian Hochberg's Contribution to Our Understanding of the Perception of Pictures, Films and the World. Oxford University Press, New York, NY, pp. 562–571.
23. Tan ES (2013a) Compassionate animal and curious animal meet in the cinema. Notes on the psychokinematics of mind reading. In:Simamura A.P. (ed.) Psychokinematics. Oxford University Press, New York, NY, pp. 337–368.
24. Tan ES, Fridzha HH (1997) Mood when watching movies. In: Plantinga S, Smith G. (ed.) Passionate Eyes: Film, Cognition, and Emotion. Johns Hopkins University Press, Baltimore, MD, pp. 46–64.
25. Tan ES, Doikaru MM, Balint K, Kuipers MM (2017) Is the absorption of the plot world of the film a paradox? In: Tan ES, Doikaru MM, Hakemulder F, Balint K (ed.) Immersion in storytelling. John Benjamins, Amsterdam, pp. 98–118.
26. Tang ES (1996) Emotions and the structure of a narrative film. Earlbaum, Maua, New Jersey.
27. Tang ES (2013b) Concerned and detached viewing of a film: an examination of the emotional readiness of viewers to act. In: Nannicelli T., Taberham P. (ed.) The theory of cognitive media. Rutledge, New York, NY, pp. 106–123.
28. The best films about viruses and infections. – [Электронный ресурс]. – Режим доступа: https://trendexmexico.com/iskusstvoi-razvlecheniya/53534-luchshie-filmy-pro-virusy-i-zarazheniyafilmy-pro-epidemii.html (Дата обращения: 19.10.2021).
29. Van Merkerken E (1978) In f or not in f. First chapter of an unfnished doctoral dissertation Amsterdam. Retrieved from the University of Amsterdam Library. Bijzondere Collecties, Amsterdam.
Review
For citations:
Akimenko G.V., Nacheva L.V., Lopatin A.A., Seledtsov A.M., Kirina Yu.Yu. Positive psychology: films about pandemic, epidemic and viruses how to stay alive. Bulletin of social Sciences and Humanities. 2021;2(4):58-70. (In Russ.)