Preview

Bulletin of social Sciences and Humanities

Advanced search

Addictive behavior: oniomania

Abstract

The article discusses the concept of oniomania as one of the types of addictive (dependent) behavior in the works of domestic and foreign scientists. Emotional addiction is characterized by a persistent desire to "escape from reality" by fixing on certain activities, in this case, on the passion for shopping. The psychological mechanism of oniomania contains compulsive buying behavior; increasing emotional stress, which is relieved in the process of acquisitions; the emergence of joy and euphoria at moments of realization of addiction and a feeling of guilt after making purchases.

About the Author

E. V. Valiullina
Kemerovo state medical University
Russian Federation

Valiullina Evgeniya Viktorovna - Ph.D of psychological sciences, associate Professor of Department of psychiatry, narcology and medical psychology



References

1. Акопов А. Ю. Свобода от зависимости. Социальные болезни личности. − СПб: Речь, 2008. −224 с.

2. Бохан Н. А. Клиническая гетерогенность алкоголизма и коморбидность: парадигма мультиаксиальной сопряженности проблем // Наркология. − 2002. − № 2.− С. 31−37.

3. Валиуллина Е. В. Аддиктивное поведение: гемблинг // В сборнике: Актуальные вопросы психиатрии, наркологии и клинической психологии. Сборник материалов II Международной научно-практической конференции. − Кемерово: КемГМУ, 2021. − С. 93−101.

4. Валиуллина Е. В. Тревожность и ассертивность // В сборнике: Современные проблемы и перспективные направления инновационного развития науки сборник статей по итогам Международной научно-практической конференции. − Стерлитамак, 2018. − С. 50−52.

5. Дмитриева Н. В., Короленко Ц. П., Левина Л. В. Проблемы возникновения и развития шопоголизма // Психология. Историко-критические обзоры и современные исследования. − 2012. − № 2−3. − С. 63−77.

6. Егоров А. Ю. Аддикция к покупкам (компульсивный шопинг) // Дневник психиатра. − 2014. − № 2. − С. 11−13.

7. Мироманова Н. В., Бояркин К. Е. Изучение особенностей личностей с разной степенью шопоголизма (ониомании) // Современные тенденции в социально-экономических и гуманитарных науках: теория и практика. − Иркутск, 2017. − С. 173−179.

8. Подлиняев О. Л. Анализ феномена «суперпотребление» с позиции различных психологических теорий // Вестник Восточно-Сибирской государственной академии образования. − Иркутск, 2013. − Вып. 18. − С. 40−47.

9. Пчелкина Е. П., Бражник Д. Ю. Исследование риска развития шопоголизма (ониомании) у современной студенческой молодежи // В сборнике: Наука и образование: отечественный и зарубежный опыт. Международная научно-практическая конференция: сборник статей. − 2018. − С. 311−317.

10. Руководство по аддиктологии / Под ред. проф. В. Д. Менделевича. − СПб: Речь, 2007. − 768 с.

11. Смирнов А. В. Базовые психологические компоненты аддиктивного поведения в структуре интегративной индивидуальности. Автореф. дисс. … д-ра психол. наук. − Екатеринбург, 2015. − 42 с.

12. Фонталова Н. С. Социально-психологическиеособенности проявления ониомании у молодежи // Baikal Research Journal. − 2017. − № 4. − С. 10.

13. Brown R. Some contributions of the study of gambling to the study of other addictions. In W.R. Eadingtone& J.A. Cornclius, Gambling Behavior and Problem Gambling. Reno: University of Nevada Press. 1993. − P. 241−272.

14. Hatcher А. S. From one addiction to another: life after alcohol and drug abuse // Nurse Pract, 1989 Nov. V. 14. № 11. − P. 13−20.

15. Mc Elroy S. L., Keck P. E., Phillips K. A. Kleptomania, compulsive buying and binge-eating disorder // J. Clin. Psychiatry. 1995. V. 56. Suppl 4. − P. 14−26.

16. Miltenberger R., Redlin J., Crosby R. et al. Direct and retrospective assessment of factors contributing to compulsive buying // J. Behav. Therapy and Experimental Psychiatry. 2003. V.34, №1. − P. 1−9.


Review

For citations:


Valiullina E.V. Addictive behavior: oniomania. Bulletin of social Sciences and Humanities. 2021;2(4):71-74. (In Russ.)

Views: 390


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2687-0320 (Print)