Preview

Bulletin of social Sciences and Humanities

Advanced search

To the question of social and psychological adaptation of students with visual impairment in the process of learning in university: model, rationale for pilot research (part II)

Abstract

In the conditions of modern realities, rather high attention is paid to the problem of socio-psychological adaptation and its substantive essence in the framework of teaching students with disabilities in general, and students with visual impairments, in particular, in educational institutions. This problem today, as a problem of preserving and increasing the psychological and social health of visually impaired students (in our case, visually impaired students) is focused on the implementation of solutions within the framework of open and accessible education. The most important factor of accessible education in the system of higher education is the need to develop various models of social and psychological adaptation of visually impaired students, reflecting all kinds of aspects of educational activity (including the process of physical education). The purpose of the study is to develop a model of social and psychological adaptation of visually impaired students in the process of studying at a university and to substantiate a pilot study that emphasizes the correctness of the identified indicators of social and psychological adaptation. The article used the methods of theoretical analysis, descriptive method, pedagogical modeling, synthesis-isolation of structures, the method of regression analysis. Scope of the results: educational process in a higher educational institution, the pedagogical process of physical education, correctional pedagogy, psychological and pedagogical support of students with disabilities.

About the Authors

O. A. Zaplatina
Kemerovo state medical University
Russian Federation

Zaplatina Olga Alekseevna, PhD of Pedagogical Science, Associate Professor, Acting Head of the Department of Physical Culture



V. A. Nikolaev
Kemerovo state medical University
Russian Federation

Nikolaev Vladimir Aleksandrovich - senior lecturer of the Department of Physical Culture



References

1. Алифанова Л. И., Кораблева О. В. К вопросу о специфике образования лиц с нарушениями зрения // Russian Journal of Education and Psychology. – 2016. –№ 3−2 (59). – С. 328−338.

2. Аношкова И. В. Оптимизация межличностных отношений лиц с нарушением зрения, обучающихся в смешанном коллективе // Ученые записки. Электронный научный журнал Курского государственного университета. – 2015. – № 3 (35). – С. 1−7.

3. Гавришина О. Н., Певнева И. В. Вызовы и требования к эффективной реализации инклюзивного образования в вузе // Современное образование. –2017. – № 1. – С. 112−117.

4. Гусева В. Ю., Тихонова А. О. Социально-психологическая адаптация студентов с ограниченными возможностями // Вестник Совета молодых учёных и специалистов Челябинской области. – 2016. – №1 (12). – С. 26−29.

5. Коваленко Ю. А., Фортыгина Ю. А., Казанцев А. Д. Важность освоения коммуникативных навыков среди молодежи с ограниченными возможностями // Вестник Совета молодых учёных и специалистов Челябинской области. – 2017. – № 1 (16). – С. 62−65.

6. Криводонова Ю. Е., Денисова О. П. Значение деятельности педагога в адаптации слепых, слабовидящих // Балтийский гуманитарный журнал. – 2014. – № 3 (8). – С. 22−27.

7. Криводонова Ю. Е. К вопросу о личностных особенностях и адаптации слепых и слабовидящих граждан // Самарский научный вестник. – 2013. – № 1 (2). – С. 28–31.

8. Криводонова Ю. Е. Осмысленность жизни у людей с нарушениями зрения как фактор их реабилитированности // Карельский научный журнал. – 2013. – № 2. – С. 19–21.

9. Ларионова С. А. Социально-психологическая адаптация личности: теоретическая модель и диагностика: монография. – Белгород, 2002. – 200 с.

10. Литвак А. Г. Психология слепых и слабовидящих: учеб. пособие. Рос. гос. пед. ун-т им. А.И. Герцена. – СПб.: Издво РГПУ, 1998. – 271 с.

11. Ляпкина Н. А., Севастьянова С. К. Педагогические особенности инклюзивного образования в высшей школе (на примере рии АлтГТУ) // Мир науки, культуры, образования. – 2016. – № 1 (56). – С. 148–151.

12. Прибылова Н. Г., Фролова С. В. Психофизиологическое сопровождение процесса обучения слепых и слабовидящих // Уникальные исследования XXI века. – 2015. – № 4 (4). – С. 57–64.

13. Соболева Е. В., Пешиков О. В., Пешикова М. В., Шлепотина Н. М. Современные подходы в обучении студентов медицинских вузов // Вестник Совета молодых учёных и специалистов Челябинской области. – 2017. – № 1 (16). – С. 34–36.

14. Фобии и тревожные ожидания ослепших: методические рекомендации для» реабилитологов / Под ред. Литвака А. Г. – Волоколамск, 1991. – 36 с.

15. Шерхунаева И. И., Михайлова О. С. Моделирование основных факторов межличностных отношений с помощью методики ДМО Т. Лири. Сибирский психологический журнал. – 2015. – № 55. – С. 97–106.

16. Шитова А. В. Специфика социальной адаптации слепых и слабовидящих детей. 2018. – [Электронный ресурс]. – Режим доступа: https://nsportal.ru/nachalnaya-shkola/materialy-mo/2018/03/29/spetsifika-sotsialnoy-adaptatsii-slepyh-i-slabovidyashchih (Дата обращения: 28.10.2021).

17. Шувалова И. Н., Богинская Ю. В. Адаптация студентов с ограниченными возможностями здоровья к обучению в вузе // Гуманитарные науки. – 2015. – №4 (32). – С. 73–78.


Review

For citations:


Zaplatina O.A., Nikolaev V.A. To the question of social and psychological adaptation of students with visual impairment in the process of learning in university: model, rationale for pilot research (part II). Bulletin of social Sciences and Humanities. 2021;2(4):75-81. (In Russ.)

Views: 156


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2687-0320 (Print)