Empirical study of learning satisfaction among students with different motivation for professional choice (on the example of Kemerovo state medical university)
Abstract
The paper presents the outcomes of the research of learning satisfaction among the students with different motivation for professional choice (on the example of the students of Kemerovo State Medical University). The relevance of the research is in the fact that the quality and level of professional training of future specialists directly depend on the development and real state of learning satisfaction among university students. The subject of the research is learning satisfaction among students with different motivation for choosing a medical profession. The object is the motives for choosing a profession. The set of methods used in the work are as follows: theoretical analysis of literature, methods of descriptive statistics and correlation analysis, methods of mathematical and statistical processing and presentation of the obtained data. The scientific novelty of the study consists in the fact that the new data will allow to deepen the understanding of the structure of satisfaction with studying at the university for different categories of students (with different motivation for professional choice). The authors proved that the leading motives for choosing a medical specialty are moral, cognitive and social motives. Creative, aesthetic motives and motives related to the content of the work are moderately expressed. Material motives, in particular “remuneration of labor”, are manifested to a lesser extent. The practical significance of the work consists in a number of recommendations aimed at increasing the level of learning satisfaction among students with different motivation for professional choice.
About the Authors
O. V. KadnikovaRussian Federation
Kadnikova Oksana Vladimirovna, Ph.D. in Philology, associate professor, Department of Foreign Languages
G. V. Chistyakova
Russian Federation
Chistyakova Galina Viktorovna, Ph.D. in Philology, associate professor, head of Department of Latin Language and Medical Terminology
References
1. Бреднева Д. А. Исследование социально-психологических особенностей мотивации к обучению студентов-психологов // Вестник Пензенского государственного университета. 2015. № 1 (9). C. 13–17.
2. Гаврилова О. В. Мотивация и удовлетворенность студентов процессом профессиональной подготовки // Социально-психологические проблемы образования: ценностно-мотивационный аспект. Казань: Издво КГТУ, 1999. С. 35–51.
3. Гаврилова О. В. Феномен удовлетворенности студентов учебной деятельностью // Психология психических состояний: сб. статей. Вып. 2 / Под ред. проф. А. О. Прохорова. Казань: Изд-во КГПУ, 1999. С. 230– 244.
4. Гаврилова О. В. Взаимосвязь мотивации и удовлетворенности студентов высшей школы содержанием и процессом учебной деятельности // Социальная психология – XXI век: доклады участников международного симпозиума. Ярославль: Изд-во «ДИА-пресс», 1999. Т. 1. С. 119–123.
5. Кадникова О. В., Бабкина Н. А. Становление феномена выученной беспомощности и его влияние на современное общество // Вектор экономики. 2019. № 11 (41). С. 118–129.
6. Кадникова О. В., Мусаткина А. В. Российско-германское сотрудничество в сфере высшего образования // Россия и Монголия: опыт и перспективы международной интеграции в образовании и науке: сб. материалов международной научно-практической конференции. Чебоксары: Изд-во «ООО «Издательский дом «Среда», 2019. С. 87−92.
7. Клименко И. В. Динамика мотивационно-ценностной направленности студентов на профессиональную деятельность: дисс. ... канд. психол. наук. Москва, 2014. 243 с.
8. Король Л. Г., Малимонов И. В., Рахинский Д. В. Удовлетворенность студентов условиями обучения в вузе как компонент системы менеджмента качества высшего образования // Проблемы и перспективы развития образования: материалы Международной научной конференции. Пермь: Меркурий, 2011. С. 103–105.
9. Маркова А. К. Психология профессионализма. М.: Изд-во «Международный гуманитарный фонд «Знание», 1996. 308 с.
10. Митина JI. M. Личностное и профессиональное развитие человека в новых социально-экономических условиях // Вопросы психологии. 1997. № 4. С. 28–33.
11. Мищенко Л. В. К проблеме диагностики отношения студентов к учебной деятельности // Вестник практической психологии образования. 2007. №3 (12). С. 122–128.
12. Павлютенков Е. М. Управление профессиональной ориентацией в общеобразовательной школе. Владивосток: Изд-во Дальневосточного ун-та, 1990. 171 с.
13. Реан А. А. Психологический анализ проблемы удовлетворенности избранной профессией // Вопросы психологии. 2008. № 1. С. 83–88.
14. Ручьева Д. В., Кадникова О. В. Проблемы повышения качества жизни населения России в условиях кризиса // Экономика и менеджмент инновационных технологий. 2016. № 8 (59). С. 92–95.
15. Спасский А. С. Удовлетворенность учебой студента как фактор эффективности управления образовательным процессом: дисс. … канд. соц. наук. М., 2002. 210 с.
16. Шадриков В. Д. Введение в психологию: мотивация поведения. Москва: Логос, 2003. 213 с.
17. Ядов В. А. Отношение к труду: концептуальная модель и реальные тенденции // Социологические исследования. 1983. № 3. С. 50–62.
Review
For citations:
Kadnikova O.V., Chistyakova G.V. Empirical study of learning satisfaction among students with different motivation for professional choice (on the example of Kemerovo state medical university). Bulletin of social Sciences and Humanities. 2022;3(1):65-69. (In Russ.)