Indicators of family well-being in the minds of students
Abstract
The relevance of the study is justified by the need to study the image of the family in the representation of young people as a significant marker in the assessment of potentially destructive behavior. The characteristics of the family system, as the closest significant environment for a young person, largely determine the risk of involving young people in destructive communities and activities. The research is subordinated to the goal of identifying indicators of family wellbeing in the views of students.
The subject of the study is the ideas of students about a prosperous family. The novelty of the study is a detailed study of student youth's ideas about a prosperous family, which resulted in indicators of family well-being. A detailed analysis of intra-family communication based on the internal picture of respondents (representatives of student youth) was carried out. To develop the questionnaire, analytical work was carried out with information sources and the results of previous studies. The methods of questionnaire and content analysis are applied.
The results of the study are the identified indicators of family wellbeing in the representation of students. Based on the results obtained, a questionnaire is designed to monitor the quality of intra-family communication.
The conclusions based on the results of the study were the indicators of well-being and family problems formulated for the development of diagnostic tools in the representation of students.
About the Authors
N. N. RostovaRussian Federation
Rostova Natalya Nikolaevna, Ph.D., Associate Professor of the Department of Philosophy and Cultural Studies
Kemerovo
O. N. Efremova
Russian Federation
Efremova Olga Nikolaevna, Ph.D., Associate Professor of the Department of Philosophy and Cultural Studies
Kemerovo
References
1. Алешина Ю. Е Индивидуальное и семейное психологическое консультирование. Изд. 2-е. М.: Независимая фирма «Класс», 1999. 208 с.
2. Варга А. Я. Системная семейная психотерапия. Краткий лекционный курс. СПб.: Речь, 2001. 144 с.
3. Васичева А. Н., Мартынова М. А. Нарушения внутрисемейной коммуникации как причина возникновения пищевых зависимостей // Человек и язык в коммуникативном пространстве: сборник научных статей. 2020. № 11(20). С. 126-129.
4. Витакер К. Полночные размышления семейного терапевта. М.: Класс, 1998. 176 с.
5. Витакер К., Бамберри В. Танцы с семьей. Семейная терапия: символический подход, основанный на личностном опыте. М.: Класс, 1999. 176 с.
6. Власова М. Д. Факторы психологического благополучия семьи // Молодой ученый. 2019. № 49 (287). С. 545-547. Доступно по: https://moluch.ru/archive/287/64836/. Ссылка активна на 25.08.2022.
7. Власюк И. В. К вопросу о проектировании модели благополучная семья // Вестник Костромского государственного университета им. Н.А. Некрасова. 2006. Т. 12. № 12. С. 34-37.
8. Ефремова О. Н., Ростова Н. Н. Мониторинг латентных суицидальных тенденций в молодежной среде // Вестник общественных и гуманитарных наук. 2022. Т. 3. № 1. С. 33-37.
9. Жданова Н. А. Влияние внутрисемейных отношений на развитие жизненных смыслов подростков: специальность 19.00.13 Психология развития, акмеология: диссертация на соискание ученой степени кандидата психологических наук / Жданова Наталья Александровна. Воронеж, 2010. 254 с.
10. Клейменова Е. А. Нарушение внутрисемейной коммуникации как фактор возникновения психосоматических заболеваний // Новые научные исследования: сборник статей II Международной научно-практической конференции, Пенза, 25 марта 2021 года. Пенза: Наука и Просвещение, 2021. С. 206-208.
11. Нейпир О., Витакер К. Семья в кризисе. Опыт терапии одной семьи, преобразивший всю ее жизнь. М., Когито-центр, 2016. 344 с.
12. Официальный сайт Всероссийского центра изучения общественного мнения (ВЦИОМ). Доступно по: https://wciom.ru/index.php?id=236&uid=9200. Ссылка активна на 1.08.2022.
13. Ростова Н. Н., Ефремова О. Н. Индикаторы потенциально деструктивного поведения в молодежных субкультурах. Вестник общественных и гуманитарных наук. 2022. Т. 3. № 1. С. 27-32.
14. Синельникова, Е. С. Понимание и доверие как условия успешной внутрисемейной коммуникации / Е. С. Синельникова // Труды Санкт-Петербургского государственного университета культуры и искусств (см. в книгах). 2010. Т. 190. С. 236-239.
15. Бейкер К., Варга А. Я. Теория семейных систем Мюррея Боуэна: Основные понятия, методы и клиническая практика. М.: Когито-Центр, 2005. 496 с.
16. Титова М. П. Влияние внутрисемейных отношений на социализацию подростков в обществе // Феноменология и профилактика девиантного поведения: Материалы ХIII Всероссийской научно-практической конференции. Электронный ресурс, Краснодар, 18 октября 2019 года. Краснодар: Федеральное государственное казенное образовательное учреждение высшего профессионального образования "Краснодарский университет Министерства внутренних дел Российской Федерации", 2019. С. 248-253.
17. Хеллингер Б. Источнику не нужно спрашивать пути. М.: Институт консультирования и системных решений, 2005. 308 с.
18. Эйдемиллер Э. Г. и др. Семейный диагноз и семейная психотерапия. Учебное пособие для врачей и психологов. СПб: Речь, 2005. 352 с.
Review
For citations:
Rostova N.N., Efremova O.N. Indicators of family well-being in the minds of students. Bulletin of social Sciences and Humanities. 2022;3(3):45-53. (In Russ.)