Learning Latin language in LMS Moodle at a medical university
Abstract
The purpose of the research is to work out and integrate the authors’ electronic course «Latin for dentists», developed in LMS Moodle platform to realise Latin learning process for students of Kemerovo State Medical University. The article deals with the issues of linguistic training of health care staff in the context of education digital transformation. The organisation of students’ educational activities in the discipline “The Latin language” based on the principles of digital didactics is described. The subject of the study is the organisation of educational process of the Latin language learning at Kemerovo State Medical University through the electronic educational environment. The scientific novelty of the work is in the introduction of new methods for students’ educational activities organisation in the context of education digital transformation by integrating the authors’ electronic course «Latin for dentists» through the LMS Moodle to organize students’ classroom and independent work at Kemerovo State Medical University. The results of the study are: the development of the authors’ electronic course «Latin for dentists» in LMS Moodle for students of Kemerovo State Medical University; the description of the principles of educational process organisation in the discipline «The Latin language» using the electronic course developed in LMS Moodle.
About the Authors
G. V. ChistyakovaRussian Federation
Chistyakova Galina Viktorovna, Ph.D. in Philology, Head of the Department of Latin Language and Medical Terminology
Kemerovo
Yu. S. Larionova
Russian Federation
Larionova Yulia Sergeevna, Senior Lecturer of the Department of Latin Language and Medical Terminology
Kemerovo
T. A. Krasilova
Russian Federation
Krasilova Tat’jana Alexandrovna, Ph.D. in Medicine, Head of the Department of Functional Diagnostics
Kuzbass
References
1. Levano-Francia L., Sanchez S., Guillén-Aparicio P., Tello-Cabello S., Herrera-Paico N., Collantes-Inga Z. Digital Competences and Education // Propósitos y Representaciones. 2019. № 7(2). P. 569-588.
2. Zhao Yu, Pinto Llorente A. M., Sánchez Gómez M. C. Digital Competence in higher education: A systematic literature review // Computers & Education. 2021. Vol. 168. 104212.
3. Алькова Л. А. Критерии сформированности ИКТ-компетенций личности посредством Т-технологии // Мир науки, культуры, образования. 2017. № 1 (62). С. 105-106.
4. Ачкасова О. Г. Формирование и развитие цифровых компетенций специалистов в рамках президентской программы подготовки управленческих кадров Кузбасса // Профессиональное
5. образование в России и за рубежом. 2020. № 2 (38). С. 99-106.
6. Бугрова О. В. К вопросу определения понятия «Информационная компетентность учителя» // Вестник Оренбургского государственного университета. 2018. № 1 (213). С. 6-11.
7. Кондрашева Н. Н. Формирование информационных компетенций преподавателя высшей школы // Перспективы науки и образования. 2017. № 6 (30) C. 26-28.
8. Константинова Д. С., Кудаева М. М. Цифровые компетенции как основа трансформации профессионального образования // Экономика труда. 2020. Т. 7. № 11. С. 1055-1072.
9. Дегиль И. М., Костюкова Т. А. Специфика работы преподавателя вуза в электронной образовательной среде // Открытое и дистанционное образование. 2016. № 3 (63). С. 5-10.
10. Хмелидзе И. Н. Роль преподавателя в реализации электронного обучения // Открытое и дистанционное образование. 2014. № 4 (56). С. 45-48.
11. Широколобова А. Г., Ларионова Ю. С. Проектирование электронного учебного курса по иностранному языку в техническом вузе по модели смешанного обучения // Открытое и дистанционное образование. 2016. №. 3. С. 20-26.
12. Широколобова А. Г., Губанова И. В., Грунина Л. П., Ларионова Ю. С., Долгова Н. И. Проектирование и организация учебного процесса в электронной обучающей среде MOODLE: учебное пособие. Кемерово, 2020. 120 с.
13. Memon A. R., Rathore F. A. MOODLE and Online Learning in Pakistani Medical Universities: An opportunity worth exploring in higher education and research // J Pak Med Assoc. 2018. Vol. 68. №. 7. P. 1076-1078.
14. Еремицкая И. А., Ахунжанова Н. А. Внедрение онлайн-курсов в образовательный процесс вуза: проблемы и возможности // Мир науки, культуры, образования. 2021. №. 2 (87). С. 198-200.
15. Zabolotniaia M. et al. Use of the LMS MOODLE for an effective implementation of an innovative policy in higher educational institutions // International Journal of Emerging Technologies in Learning (iJET). 2020. Vol. 15. №. 13. P. 172-189.
16. Чистякова Г. В., Бондарева Е. П. Наиболее эффективные методы изучения латинского языка в медицинском вузе // Современный культурно-социальный контекст и проблемы медицинского образования: материалы Международной научно-практической конференции. Кемерово, 2022. С. 94-103.
17. Ачкасова О. Г., Широколобова А. Г. Использование смешанной модели обучения при реализации программ дополнительного профессионального образования в вузе // Культура, наука, образование: проблемы и перспективы: материалы IХ Международной научно-практической конференции. Нижневартовск, 2021. С. 278-284.
Review
For citations:
Chistyakova G.V., Larionova Yu.S., Krasilova T.A. Learning Latin language in LMS Moodle at a medical university. Bulletin of social Sciences and Humanities. 2022;3(3):54-58.