Mechanisms for overcoming learned helplessness in the process of learning Latin at a medical university
Abstract
The article is devoted to the organization of the educational process in the discipline «Latin language» in Kemerovo State Medical University. The relevance of the research is determined by the need to fnd effective mechanisms to overcome manifestations of learned helplessness formed during the study of foreign languages at the previous stage of education. The subject of the study is a set of methods and tools used to level behavioral reactions of students with performance of learned helplessness. Research methods include analysis of scientifc literature, modeling, pedagogical experiment, questionnaire, interviewing, and observation. The results of the study are presented by a questionnaire to determine the linguistic (non-)success of 1st-year students; a set of tasks on the discipline «Latin language», developed as part of an online course on the LMS Moodle platform and the use of interactive techniques (interactive (problem) mini-lecture, brainstorming, small groups performance, expert interview); recommendations for using the motivational assessment system when working with students demonstrating pronounced helplessness. As a result of the study, the author comes to the conclusion about the effectiveness of using the described set of measures in the educational process in the discipline «Latin language», modeled with the aim of leveling the effect of learned helplessness.
About the Author
G. V. ChistyakovaRussian Federation
Chistyakova Galina Viktorovna, Candidate of Sciences in
Philology, Associate Professor, Head of the Department of the Latin Language and Medical Terminology
References
1. Валиахметова Л. В. Выученная беспомощность у студентов неязыкового вуза и как с ней бороться // Проблемы современного педагогического образования. 2021. № 71-2. С. 83–86.
2. Голубчикова М. Г., Валеева Г. А., Арпентьева М. Р., и др. Преодоление и профилактика выученной беспомощности в формировании и развитии учебно-профессиональной самостоятельности: инклюзивные аспекты // Психопедагогика в правоохранительных органах. 2022. № 2 (89). С. 206–216.
3. Губанова И. В. Геймификация в обучении иноязычной лексике и грамматике (на материале латинского языка) // Вестник Алтайского государственного педагогического университета. 2022. № 50. С. 18–23.
4. Зискин К. Е., Петровский В. А. Мотивирующее оценивание // Наука и школа. 2016. № 5. Доступно по: https://cyberleninka.ru/article/n/motiviruyuschee-otsenivanie Ссылка активна на: 07.03.2023.
5. Мясникова О. В. Отражение феномена «выученной беспомощности» в изучении иностранного языка // Опыт и перспективы обучения иностранным языкам в Евразийском образовательном пространстве. 2018. № 3. С. 133–140.
6. Панченко Т. А., Долгова Н. П. Организация самостоятельной работы студентов в условиях выученной беспомощности // Проблемы высшего образования. 2016. № 1. С. 231– 233.
7. Писарук А. Д. Использование некоторых элементов интерактивного метода обучения в преподавании латинского языка // Теория и практика профессионально ориентированного обучения иностранным языкам: материалы Х междунар. науч. - практ. конф. Минск: Международный университет «МИТСО», 2017. С. 83–85.
8. Полякова М. Д. Современные технологии обучения иностранному языку в профессиональном образовании // Тенденции развития науки и образования. 2021. № 76-2. 61–63.
9. Потовская К. С., Секрет К. А. Мотивирующая роль оценивания и обратной связи при обучении английскому языку студентов неязыковых специальностей // Вестник Омского государственного педагогического университета. Гуманитарные исследования. 2021. № 1(30). С. 144–148.
10. Широколобова А. Г. Геймификация в условиях цифровой трансформации образования // Вестник Самарского государственного технического университета. Серия: Психолого-педагогические науки. 2022. Том 19. № 1. С. 5–20.
11. Chistyakova G.V., Larionova Yu.S., Krasilova T.A. Learning Latin language in LMS Moodle at a medical university // Bulletin of social Sciences and Humanities. 2022. № 3(3). P. 54–58
Review
For citations:
Chistyakova G.V. Mechanisms for overcoming learned helplessness in the process of learning Latin at a medical university. Bulletin of social Sciences and Humanities. 2023;4(2):57–65. (In Russ.)