Imaginativeness of the pre-mortem state in literary narrative
Abstract
The subject of the article is the theoretical problem of organizing the narrative in literary works, the central event of which is the experience of the pre-mortem state. The method of immanent and comparative analysis of texts (An Occurrence at Owl Creek Bridge by A. Bierce, Terra Incognita by V. Nabokov and At Night, on My Back, Face Up by J. Cortazar) and a wide literary context were used to obtain material for theoretical conclusions about the specifics of imagination associated with death in literary narrative. In the considered cases, at the level of the act of narration, the text narrating the imagination preceding dying is mimetic. We have identified the prevalence of an objectifying narrative using indirect speech and violation of the boundaries of utterance, which brings the pre-mortem narrative closer to the so-called «unnatural» narrative. The plot of the story is destroyed through discourse, canceling the events experienced by the protagonist in the act of imagination preceding death. At the same time, the hero's passage through the moment of dying, accompanied by an act of imagination, reveals the archetypal meanings of death as an exit into the space of an ideal / in finite world, as falling asleep / waking up, or as an event that reveals the true meaning of human existence being completed. The findings complement the theory of "unnatural narrative" and expand the ideas of Narratology about how a narrative about an altered / borderline state of consciousness is constructed in a fictional text.
About the Author
O. V. DreifeldRussian Federation
Dreifeld Oksana Viktorovna, Candidate of Sciences in Philology, Associated Professor of the Department of Russian Language and Cross-Cultural Communication
References
1. Аствацатуров А. «Случай на мосту через Совиный ручей» Амброза Бирса и «Совершенство» Владимира Набокова // Территория словесности: Сборник в честь 70-летия профессора И. Н. Сухих / Под ред. А.Д. Степанова, А.С. Степановой. СПб. : Нестор-История, 2022. 448 с.
2. Бирс А. Страж мертвеца. Рассказы. СПб. : Азбука, 1999. 448 с.
3. Деррида Ж. Страсти по «Фрейду» // Деррида Ж. О почтовой открытке от Сократа до Фрейда и не только. Минск: Современный литератор, 1999. С. 403–456.
4. Зусева-Озкан В. Б. Повествование от лица мертвеца в современной прозе // Новый филологический вестник. 2022. № 2 (61). С. 27–37. DOI 10.54770/20729316-2022-2-27
5. Кортасар Х. Ночью, на спине, лицом кверху (пер. Г. Полонской) // Кортасар Х. Полное собрание рассказов в 4-х тт. Т. 1. СПб. : Амфора, 2001.
6. Лозинская Е. В. Неестественная нарратология. (реферативный обзор) // Социальные и гуманитарные науки. Отечественная и зарубежная литература. Сер. 7. Литературоведение: Реферативный журнал. 2017. С. 31–47.
7. Набоков В. Terra Incognita. // Собрание сочинений в 4 т. Т. 2. М. : Правда, 1990. С. 360–367.
8. Тюпа В. И. Пограничные состояния в литературном нарративе // Вестник РГГУ. Серия: Литературоведение. Языкознание. Культурология. 2019. 2. С. 10–18.
9. Финк Е. Основные феномены человеческого бытия (пер. с нем. Л. Ю. Фуксон). // Феномен смерти в словесном художественном творчестве: сборник научных статей / Под ред. Ю. В. Подковырина, Л. Ю. Фуксона : ФГБОУ ВПО «Кемеровский государственный университет». Кемерово, 2012. С. 3–90.
10. Davidson C. N. Literary Semantics and the Fiction of Ambrose Bierce // A Review of General Semantics. Vol. 31. № 3. (September 1974). P. 263–271.
11. Linkin H. K. Narrative Technique in “Occurrence at Owl Creek Bridge” // The Journal of Narrative Technique. 1988. Spring. Vol 18. № 2. P. 137–152.
Review
For citations:
Dreifeld O.V. Imaginativeness of the pre-mortem state in literary narrative. Bulletin of social Sciences and Humanities. 2024;5(3):23-29. (In Russ.)