Preview

Bulletin of social Sciences and Humanities

Advanced search

Stages and factors of formation of motivation for studying Latin language at medical university

Abstract

The article is devoted to topical issues of motivation of first-year students to actively master the disciplines of the humanities. The subject of the study is the stages and factors of the formation of motivation to study the Latin language among students of medical universities. The research methods used are: analysis of scientific literature, modeling, pedagogical experiment, interviewing, observation. The results of the study are presented by describing the role of students and teachers at each of the four stages of the motivation formation process: initial interest (extrinsic motivation), awareness of the studied material value (intrinsic motivation), development of self-efficacy (sustained intrinsic motivation), self-realization (integration into the professional sphere). It is shown that the teacher at all designated stages must take into account three factors influencing the formation of motivation: pedagogical strategies (the use of interactive and digital technologies, the implementation of an individual approach to students); a favorable learning environment (ensuring the availability and quality of educational materials, creating comfortable physical conditions and a supportive emotional atmosphere); personal characteristics of students (previous experience in learning foreign languages, interests and values). In conclusion, the  authors offer a number of recommendations to teachers on improving the educational process in the discipline «Latin language».

About the Authors

G. V. Chistyakova
Kemerovo State Medical University
Russian Federation

Chistyakova Galina Viktorovna, Candidate of Sciences in Philology, Associate Professor, Head of the Department of the Latin language and medical terminology



O. V. Kadnikova
Kemerovo State University
Russian Federation

Kadnikova Oksana Vladimirovna, Candidate of Sciences in Philology, Associate Professor, Department of Foreign Languages in Professional Communication



References

1. Ангел А. В. Профессионально-личностная мотивация иностранных студентов-медиков к изучению латинского языка // Современная высшая школа: инновационный аспект. 2021. Т. 13, № 4 (54). С. 26−32. DOI: 10.7442/2071-9620-2021-13-4-26-32

2. Валиахметова Л. В. Выученная беспомощность у студентов неязыкового вуза и как с ней бороться // Проблемы современного педагогического образования. 2021. № 71−2. С. 83−86.

3. Гальченко С. И. Латинский язык как фактор становления профессиональной и межкультурной компетенций студентов-медиков в высшей школе // Известия Юго-Западного государственного университета. Серия: Лингвистика и педагогика. 2023. Т. 13, № 3. С. 47−157. DOI: 10.21869/2223-151X2023-13-3-147-157

4. Демиденко К. А., Кадникова О. В. Использование информационно-коммуникационных технологий для преподавания иностранного языка в медицинском вузе // Современный культурно-социальный контекст и проблемы медицинского образования: материалы Международной научно-практической конференции (Кемерово, 2-3 марта 2022 г. Кемерово: КемГМУ, 2022. С. 42−48.

5. Иностранные языки в высшей школе: вызовы и перспективы: монография / Коллектив авторов; под науч. ред. М. В. Мельничук, Д. Г. Васьбиевой, А. Ю. Широких. М.: Прометей, 2024. 320 с.

6. Инькова М. Д. Благоприятная атмосфера на занятии по иностранному языку как фактор качества обучения // Международный научно-исследовательский журнал. 2023. № 11(137). DOI: 10.23670/IRJ.2023.137.100

7. Рашидова М. Х. История развития скаффолдинга и теория зоны ближайшего развития // Innovative Development in Educational Activities. 2023. Т. 2, № 11. С. 487−491.

8. Сивкина Н. Ю., Ващева И. Ю. Формирование неязыковых компетенций в преподавании латинского языка // Развитие образования. 2024. Т. 7, № 2. С. 42-49. DOI: 10.31483/r-111351

9. Современное высшее образование: идеи, технологии, результаты: коллективная монография / В. Д. Полежаев, Л. Н. Полежаева, А. И. Крейк [и др.]. Ульяновск: Издательство «Зебра», 2021. 479 c.

10. Чистякова Г.В. Механизмы преодоления выученной беспомощности в процессе изучения латинского языка в медицинском вузе // Вестник общественных и гуманитарных наук. 2023. Т. 4, № 2. С. 57−65.

11. Chistyakova G., Bondareva E., Demidenko K., Rolgayzer A. Advantages and disadvantages of using information communication technologies in the process of forming language competence in global mining education // E3S Web of Conferences: The Second Interregional Conference. Kemerovo: T.F. Gorbachev Kuzbass State Technical University, 2021. P. 03026. DOI 10.1051/e3sconf/202127803026.2021.P.03026

12. Humenna I., Hantimurova N. Formation of foreign students’ positive motivation to study Latin language in higher educational institutions // Медична освіта. 2023. № 4. С. 52- 56. DOI: 10.11603/m.2414-5998.2022.4.13631

13. Toychieva O. S. Problems of developing student motivation in teaching Latin language through medical terinology in medical universities // Academicia: an International Multidisciplinary Research Journal. 2021. Т. 11, № 1. С. 1588-1592. DOI: 10.5958/2249-7137.2021.00219.6.


Review

For citations:


Chistyakova G.V., Kadnikova O.V. Stages and factors of formation of motivation for studying Latin language at medical university. Bulletin of social Sciences and Humanities. 2024;5(3):60-66. (In Russ.)

Views: 71


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2687-0320 (Print)