Means of activation of students’ communicative activities when working with English medical text
Abstract
The subject of the study is the functional features of communicative tasks used in the study of English-language medical text to ensure adequate understanding by students of the general meaning and detailed professionally oriented information embedded in the structure of the text. The object of the study is communicative tasks aimed at developing students’ oral speech skills, implemented in an interactive format in the context of working with an educational text with a different number of participants. The communicative potential of tasks constructed taking into account different volumes of conceptual content of the medical text of the textbook in English for future doctors is demonstrated. To carry out the study, the experience of using communicative tasks in the pedagogical process that simulate situations of professionally oriented communication based on an English-language medical text was critically analyzed, examples of tasks with different communicative potential were selected. The relevance of the study is to find effective technologies for teaching professionally oriented communication in the process of studying the content of a foreign-language medical text.
As a result of the study, it was revealed that there is no unambiguous relationship between the volume of the discussed text or its part and the volume of the communicative task with the linguistic and conceptual tasks embedded in it. The main criterion for assessing the communicative potential of a task is its multifunctionality, flexibility in application and situationality, and the possibility of expanding the directions of communication. The scientific novelty consists of an attempt to analyze the potential of using situationally oriented communicative tasks in the process of working on the content of an English-language medical text in terms of creating conditions that contribute to the effective development of foreign language communicative skills of a future doctor.
About the Author
L. V. GukinaRussian Federation
Gukina Ludmila Vladimirovna, Candidate of Sciences in Philology, Associate Professor, Head of the Department of Foreign Languages
References
1. Ваганова М.Ю. Технологии академического чтения в процессе информатизации обучения студентов // Современная высшая школа: инновационный аспект. 2021. Т. 13, № 1. С. 47–53.
2. Воронина И.Р., Чеснокова П.А., Бородина Е.Д., Казанцева Г.А. Возможности технологии диалогового обучения в вузе // Инновационная экономика: перспективы развития и совершенствования. 2020. № 7 (49). С. 194–199.
3. Голикова Т.О. Применение коммуникативного подхода при обучении английскому языку студентов продвинутого уровня // Современное педагогическое образование. 2024. № 6. С. 112–114.
4. Головкина Н.П. Ситуационное моделирование при обучении иностранному языку как способ формирования речевых действий обучающихся // Международный журнал гуманитарных и естественных наук. 2023. № 6−2 (81). C.134–136.
5. Гукина Л.В., Личная Л.В. Использование приема ситуационной симуляции профессионально ориентированного общения на занятиях по иностранному языку в медицин ском вузе // Теоретические и прикладные аспекты лингвообразования: сборник научных статей Межвузовской научно-практической конференции / под ред. Л.С. Зникиной. Кемерово : КузГТУ, 2019. С. 188–194.
6. Гукина Л.В. Технологии работы со смыслами медицинского текста при формировании иноязычных коммуникативных навыков будущих врачей Профессиональное образование в России и за рубежом. 2023. № 4 (52). С. 202–209.
7. Гуреева А. В. Моделирование ситуаций общения как одно из средств формирования иноязычной коммуникативной компетенции студентов языковых вузов // Современное педагогическое образование. 2019. № 8. С. 35–37.
8. Лопатин М.А. Развитие коммуникативной компетенции студентов с помощью навыков критического мышления на занятиях по иностранному языку // Научно-методический электронный журнал «Концепт». 2019. № 10. Доступно по: http://e-koncept.ru/2019/195029.htm. Ссылка активна на 10.08.2024.
9. Лукьянова М.И., Гмызина Г.Н., Старостина Н.Н. Развитие критического мышления студентов в процессе изучения иностранного языка // Известие Саратовского университета. Серия. Акмеология образования. Психология развития. 2019. Т. 8. 2. (30). С. 104–112.
10. Сметанникова Н.Н. Обучение профессионально-специализированному чтению в свете теории инноваций [Электронный ресурс] // Мир науки. Педагогика и психология. 2019 № 1. Доступно по: https://mir-nauki.com/PDF/53PDMN119.pdf . Ссылка активна на 10.08.2024.
11. Dona Price. Reading charts, graphs and tables [Электронный ресурс] // Cambridge University Press, 25 Jan., 2017. Доступно по: https://www.cambridge.org/elt/blog/2017/01/25/reading-charts-graphs-and-tables/ Ссылка активна на 10.08.2024.
12. Ivashkin V.T., Okhlobystin A.V. Internal Diseases Propedeutics. Moscow : GEOTAR-Media, 2005. 176 p.
13. Lipatova E.G. Formation of future doctors professional communication culture within the competence-based approach // Teaching Methodology in Higher Education. 2020. Vol. 9, No 32. P. 47–58.
Review
For citations:
Gukina L.V. Means of activation of students’ communicative activities when working with English medical text. Bulletin of social Sciences and Humanities. 2024;5(4):38-42. (In Russ.)