Prospects for medical education: immersive learning methods
Abstract
The article analyzes the scientifc literature on the use of immersive technologies in education, discusses the possibility of using immersive teaching methods for medical education. Immersive teaching methods guarantee wide visualization and diverse interactivity of educational material, implementation of an individual approach, effective combination of full-time and distance learning. The introduction of immersive simulation learning technologies in medicine will expand the possibilities for the practical development of manipulative skills, provide the variability of the formation of social communication skills, and increase the effciency of educational and research activities.
About the Author
E. V. ValiullinaRussian Federation
Ph.D of psychological sciences, associate Professor of Department of psychiatry, narcology and medical psychology
References
1. Авраменко А. П. Дополненная реальность в языковом образовании: этапы развития, тенденции и перспективы // Ученые записки Национального общества прикладной лингвистики. – 2019. – № 1 (25). – С. 47–55.
2. Азевич А. И. Иммерсивные образовательные среды: проектирование, конструирование, использование // Информатизация образования и методика электронного обучения: цифровые технологии в образовании.– Красноярск, 2020. – С. 357–361.
3. Бакин М.В. Иммерсивные технологии в развитии социальной эмпатии и образования // Педагогические науки. – 2020. – № 10 (100) – С. 16–19.
4. Блохин Б. М., Гаврютина И. В. и др. Иммерсивные симуляционныетехнологии обучения, практикующих врачей навыкам сердечно-легочной реанимации детям // Вестник терапевта. – 2018. – № 7 (31).
5. Валиуллина Е. В. Волевые аспекты освоения учебно-профессиональной деятельности студентами младших курсов вуза // Вестник психологии и педагогики Алтайского государственного университета. – 2020. – № 4. – С. 18–25.
6. Валиуллина Е. В. Психологические особенности кризисов профессионального самоопределения в процессе высшего медицинского образования // Вестник Кемеровского государственного университета. – 2011. – № 2 (46). – С. 131–134.
7. Войкунский А. Е., Меньшикова Г. Я. О применении систем виртуальной реальности в психологии // Вестник Московского государственного университета. Серия «Психология». – 2008. – № 1. – С. 22–36.
8. Иммерсивные технологии в образовании и искусстве. – [Электронный ресурс]. – Режим доступа: https://cocodobrando.com/vr (Дата обращения: 12.09.2020).
9. Иммерсивные технологии могут помочь в борьбе против болезни Альцгеймера. – [Электронный ресурс]. – Режим доступа: https://vr-j.ru/news/immersivnye-tehnologii-mogut-pomoch-vborbe-protiv-bolezni-altsgejmera/ (Дата обращения: 20.02.2021).
10. Левицкий М.Л., Гриншкун А.В. Иммерсивные технологии: способы дополнения виртуальности и возможности их использования в образовании // Вестник Московского городского педагогического университета. – 2020. – № 3 (53). – С. 21–25.
11. Медицина сквозь VR: кейсы, тренды и барьеры. – [Электронный ресурс]. – Режим доступа: https://ict.moscow/news/vr-vmeditsine/ (Дата обращения: 08.10.2020).
12. Сергеев С. Ф. Виртуальные тренажеры: проблемы теории и методологии проектирования // Биотехносфера. – 2010. – № 2 (8). – С. 15–20.
Review
For citations:
Valiullina E.V. Prospects for medical education: immersive learning methods. Bulletin of social Sciences and Humanities. 2021;2(1):39-41. (In Russ.)