Gender approach in forming a knowledge system about physical development and upbringing: socio-philosorphic aspect (on the example of the ancient period)
Abstract
In the conditions of modern realities, the problem of gender theory of physical education becomes relevant. The basics of gender differentiation lie not only in the plane of such related sciences as developmental physiology, hygiene, theory and methodology of physical education, pedagogy, child psychology, etc., but are also seen in a deep socio-philosophical approach to solving problems in this area. Attention to this issue can be traced even in the period of antiquity, which is the era of the birth of scientifc knowledge. Purpose of the research: to identify the main features of the development of gender theory in the development of physical culture and sports (in the ancient period). Methods: the article used the methods of theoretical analysis, the historical-descriptive method, synthesis-isolation of structures, comparison. Results: the main concepts of taking into account the gender approach in physical education were revealed, presented in the following differences: differences in the duration of physical activity, differences in the volume of physical activity, differences in the intensity of physical activity; the main aspects of health and social gender-role identifcation in the framework of the development of the gender theory of physical education in the teachings of representatives of ancient philosophy are determined. Field of application of the results: the pedagogical process of physical education.
About the Author
O. A. ZaplatinaRussian Federation
PhD of Pedagogical Science, Associate Professor, Acting Head of the Department of Physical Culture
References
1. Александрова А. С., Сметанин А. Г. Афинская система физического воспитания. Сравнение со спартанской системой // Современные тенденции развития и технологий. – 2016. – №4-7. – С. 5–6.
2. Аристотель. Сочинения в четырех томах. Том I. – М.: Мысль, 1976. – 509 с.
3. Бочкарев А. А. Физическое воспитание в античном мире // Актуальные проблемы физической культуры, спорта и туризма: материалы XII Международной научно-практической конференции. –Уфа, 2018. – С. 1–15.
4. Ворожбитова А. Л. Гендерная теория физической культуры как основа формирования гендерного сознания спортсменов // Наука. Инновации. Технологии. – 2007. – № 49. – С. 27–31.
5. Гаврилович Е. С. Гендерный подход в физическом воспитании детей. 2016. – [Электронный ресурс]. – Режим доступа: https://infourok.ru/statya-na-temu-genderniy-podhodv-fzicheskom-vospi (Дата обращения: 01.03.2021).
6. Голубова С. В., Емельянова Л. Ф. Физическое развитие дошкольников с учетом гендерного аспекта // Актуальные вопросы современной педагогики: материалы VII Междунар. науч. конф. (г. Самара, август 2015 г.). – Самара: ООО «Издательство АСГАРД», 2015. – С. 26–28.
7. Грузин В. В., Грузина А. И. Физическое воспитание в Спарте и Афинах. 2016. – [Электронный ресурс]. – Режим доступа: https://infourok.ru/fzicheskoe-vospitanie-v-sparte-i-v-afnah-1042039.html (Дата обращения: 10.02.2021).
8. Лукиан Самосатский. Анахарсис, или Об упражнении тела // Лукиан Самосатский. Сочинения: в 2 т. Т. 1. – СПб., 2001. – [Электронный ресурс]. – Режим доступа: https://librebook.me/lukian_samosatskii (Дата обращения: 11.02.2021)
9. Мингалеева Н. Ю. Гендерный подход в физическом воспитании дошкольников. – [Электронный ресурс]. – Режим доступа: https://nsportal.ru/user/93542/page/gendernyy-podkhod-v-fzicheskom-vospitanii-doshkolnikov (Дата обращения: 10.02.2021).
10. Мишина Т. С. Гендерное воспитание детей. 2014. – [Электронный ресурс]. – Режим доступа: https://nsportal.ru/detskiy-sad/fizkultura/2014/12/02/gendernoe-vospitanie-detey (Дата обращения: 08.03.2021).
11. Османов Э. М., Чукин О. В. Теоретические аспекты гендерного подхода в организации занятий по физической культуре // Вестник Тамбовского университета. Серия: Гуманитарные науки. – 2007. – № 6. – С. 39–42.
12. Чукин О. В., Османов Э. А. Отдельные аспекты взаимосвязи культуры гендера и физической культуры личности и общества // Вестник российских университетов. Математика. – 2007. – № 3. – С. 377–379.
13. Платон. Собрание сочинений в четырех томах. – [Электронный ресурс]. – Режим доступа: http://publ.lib.ru/ ARCHIVES/P/PLATON/_Platon.html (Дата обращения: 10.02.2021).
14. Sarah L. Smiley. Gender Issues in Physical Education. 2015. – [Электронный ресурс]. – Режим доступа: https://www.semanticscholar.org/ (Дата обращения: 08.03.2021).
15. John Cairney, Matthew Kwan, Brent E. Faught. Gender, perceived competence and the enjoyment of physical education in children: a longitudinal examination. 2012. – [Электронный ресурс]. – Режим доступа: https://www.semanticscholar.org/paper/Gender%2C-perceived-competence-and-the-enjoyment-of-a-Cairney (Дата обращения: 08.03.2021)
Review
For citations:
Zaplatina O.A. Gender approach in forming a knowledge system about physical development and upbringing: socio-philosorphic aspect (on the example of the ancient period). Bulletin of social Sciences and Humanities. 2021;2(1):62-66. (In Russ.)