Preview

Bulletin of social Sciences and Humanities

Advanced search

Peculiarities of the attitude towards pregnancy of women who have undergone pre-pregnancy training

Abstract

The article examines the main changes occurring in a woman's self-awareness during pregnancy, as well as outlines the relevance and importance of pre-pregnancy training. The physical, hormonal, and social changes that occur to a woman during pregnancy change her emotional state, as well as her attitude toward herself, her unborn child, and the world in general. Some pregnant women experience symptoms such as mood swings, actualization of anxiety, internal conflicts, and unresolved psychological problems. It is worth noting that there are practically no studies on the specifics of the psychological characteristics of pregnant women who have undergone pre-pregnancy training in the Russian literature, which makes it impossible to obtain a complete picture of the changes taking place with a woman's personality during this period. The subject of research in this paper is the peculiarities of the attitude towards pregnancy of women who have undergone pre-pregnancy training. In the course of the research, theoretical methods of literature analysis were used; empirical methods (testing), mathematical and statistical methods for assessing the reliability of the results obtained and qualitative analysis of the results obtained. The results of a study are presented, the purpose of which was to study the peculiarities of the attitude towards pregnancy of women who have undergone pre-pregnancy training. As a result of the study, it was concluded that there are differences in the attitude towards pregnancy of women who have undergone pre-gravidar training and women without pre-gravidar training.

About the Author

G. E. Aivazova
Ufa City Hospital No. 5, Ufa Women's Consultation No. 1
Russian Federation

Gulnara Aivazova Emin Kyzy, Medical Psychologist



References

1. Абрамченко В. В. Перинатальная психология: теория, методология, опыт. Петрозаводск : ИнтелТек, 2004. 349 с.

2. Баженова О. В., Баз Л. Л., Копыл О. А. Готовность к материнству: выделение факторов, условий психологического риска для будущего развития ребенка // Синапс. 1993. № 4. С. 35–42.

3. Батуев А. С. Взаимосвязь состояния матери и развития ребенка в перинатальном периоде // Перинатальная психология и медицина : сб. материалов межрегион. конф. СПб : АМСУ, 2001.

4. Бахарева И. В. Современная прегравидарная подготовка: комплексный подход // РМЖ. 2017. № 12. С. 889–894.

5. Брутман В. И., Филиппова Г. Г., Хамитова И. Ю. Динамика психологического состояния женщин во время беременности и после родов // Вопросы психологии. 2002. № 1. С. 79–82.

6. Волков А. Е. Психосоматические соотношения при физиологической беременности и при беременности, осложненной поздним токсикозом: автореф. дис. … канд. мед. наук :14.00.01 / Волков Андрей Евгеньевич. Ростов-на-Дону, 1995. 16 с.

7. Грудницкая Е. Н. Прегравидарная подготовка. Минск : БелМАПО, 2023. 52 с.

8. Добряков И. В. Перинатальная психология. СПб : Питер, 2010. 272 с.

9. Коваленко Н. П. Психопрофилактика и психокоррекция женщины в период беременности и родов : медико-социальные проблемы: дис. … д-ра психолог. наук: 19.00.04, 19.00.05 / Коваленко Наталья Петровна. СПб, 2002. 21 с.

10. Копыл О. А., Баз Л. Л., Баженова О. В. Готовность к материнству: выделение факторов, условий психологического риска для будущего развития ребенка // Синапс. 1993. № 4. С. 35–42.

11. Радионова М. С., Брутман В. И. Формирование привязанности матери к ребенку в период беременности // Вопросы психологии. 1997. № 6. С. 15–21.

12. Филиппова Г. Г. Пренатальная психология и психология родительства – новая область исследования и практики в психологии. М. : РГУ, 2004. 498 с.

13. Шмурак Ю. И. Воспитание до рождения: теоретические размышления. Опыт развивающего перинатального воздействия // Народное образование. М. 1995, С. 35–41.


Review

For citations:


Aivazova G.E. Peculiarities of the attitude towards pregnancy of women who have undergone pre-pregnancy training. Bulletin of social Sciences and Humanities. 2025;6(2):41-44. (In Russ.)

Views: 59


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2687-0320 (Print)