Psychological features of adaptability and conflict of first year students of the University
Abstract
The article presents the results of a study of the psychological characteristics of adaptability and methods of behavior in conflict of young people studying in the first year of higher education. As psychodiagnostic methods, self-assessment tests of socio-psychological and emotional-activity adaptability were used, as well as a questionnaire to determine the behavior style in a conflict. The generated indicators of emotional and activity adaptability of freshmen contribute to their use of the «compromise» strategy in case of interpersonal conflicts, and high values of socio-psychological adaptability optimize the choice of the «cooperation» strategy and hinder the «avoidance» behavior when resolving conflict situations. The results of the study can be used by various structures and departments of universities to organize psychological and pedagogical support for the adaptation of freshmen.
About the Author
E. V. ValiullinaRussian Federation
References
1. Анцупов А.Я., Шипилов А.И. Словарь конфликтолога. 2-е изд. – СПб., 2006. –526 с.
2. Валиуллина Е.В. Исследование стиля поведения в конфликтных ситуациях первокурсников // В сборнике: Методические подходы формирования общекультурных и профессиональных компетенций в медицинском ВУЗе Материалы VI Учебно-методической конференции Кемеровской государственной медицинской академии: внутривузовский сборник трудов. 2014. С. 20-23.
3. Валиуллина Е.В., Михайлова Т.М. Учебный процесс в медицинском вузе глазами студентов: основные трудности и проблемы / в сборнике: Материалы учебно-методической конференции Кемеровской государственной медицинской академии, посвященной 55-летию КемГМА. Внутривузовский сборник трудов. 2010. С. 27-30.
4. Валиуллина Е.В. Психологические аспекты авторитарного стиля педагогического управления // Социогуманитарный вестник. 2007. № 1. С. 113-117.
5. Гребень Н.Ф. Психологические тесты для психологов, педагогов, специалистов по работе с персоналом. Мн.: Современная школа, 2012. С. 384.
6. Гришина Н.В. Психология конфликта. 2-е изд. –СПб., 2008.–544 с.
7. Маклаков А.Г. Личностный адаптационный потенциал: его мобилизация и прогнозирование в экстремальных условиях // Психологический журнал. 2001. Т. 22. № 1. –С. 16–24.
8. Обозов Н.Н. Психология конфликта. СПб.: Облик, 2001. –48 с.
9. Реан А.А., Кудашов А.Р., Баранов А.А. Психология адаптации личности. Анализ. Теория. Практика. –СПб.: Прайм-Еврознак, 2006. –479 с.
10. Фетискин Н.П., Козлов В.В., Мануйлов Г.М. Социально-психологическая диагностика развития личности и малых групп. –М.: Изд-во Института Психотерапии. 2002. – 339 с.
Review
For citations:
Valiullina E.V. Psychological features of adaptability and conflict of first year students of the University. Bulletin of social Sciences and Humanities. 2020;1(1):51-54. (In Russ.)