Modern methodological solutions for teaching English to medical classes and medical specialties in secondary vocational education
Abstract
The purpose of the study is to comprehensively analyze the textbook «English for medical classes and medical specialties of colleges» («Medicine. Language Skills for the Future») in terms of modern educational standards and their compliance with the current requirements of the medical community. The article presents a comprehensive analysis of modern methodological solutions in the field of teaching English for medical classes and specialties of secondary vocational education. The research covers a wide range of innovative approaches to the organization of the educational process aimed at the formation of professional language competence of future medical specialists. The authors analyze in detail the specifics of English language teaching in the context of medical education, high-lighting the key features of the formation of communication skills in the professional field and their practical applicability. Special attention is paid to the practice-oriented approach, which makes it possible to effectively combine language learning with the professional training of mid-level specialists. The practical significance of the research lies in the development of specific recommendations for the implementation of modern methodological solutions in the educational process of medical schools. The results obtained can be used by English language teachers, methodologists and heads of educational institutions in organizing the educational process, taking into account the specifics of the medical profile.
About the Author
M. V. ShirinyanRussian Federation
Shirinyan Marine Vitalyevna, Senior Lecturer, Institute of Foreign Languages for Professional Purposes, I. M. Sechenov First Moscow State Medical University, Educational Designer at the Centre of Linguistic Education, JSC «Prosveshcheniye» Publishers
References
1. Айтыева С. С. Роль английского языка в медицинской практике и научных исследованиях // Наука и мировоззрение. 2025. С. 1–5.
2. Английский язык для медицинских колледжей и училищ: учеб. пособие / состав. Л. Г. Козырева, Т. В. Шад. 7-е изд. Ростов н/Д : Феникс, 2007.
3. Ахренова Н. А. Английский язык. Профиль. Карьера: учеб. пособие для 10−11 классов. М. : Просвещение, 2025. 160 с.
4. Зачем английский врачам и студентам-медикам? // Medical English. URL: https://medicalenglish.ru/blog/tpost/ lennvisx11-zachem-angliiskii-vracham-i-studentam-me (дата обращения 04.08.2025).
5. Киселева Н. С. CLIL как метод развития поликультурной компетенции студентов педагогических отделений вузов России // Научно-методические основы формирования функциональной грамотности: теория и практика современной школы: сб. докл. II Всерос. с междунар. участием науч.-практ. конф. Коломна : ГСГУ. 2024. С. 351–355.
6. Ляховицкий М. В. Методика преподавания иностранных языков: учеб. пособие для филол. спец. вузов. М.: Высш. школа, 1981. 159 с.
7. Маслова А. М. Английский язык для медицинских вузов: учебник. 5-е изд., испр. М. : ГЭОТАР-Медиа, 2018. 336 с.
8. Мильруд Р. П. Методика преподавания английского языка. English Teaching Methodology: учеб. пособие для вузов. 2-е изд. М. : Дрофа, 2007. 257 с.
9. Сысоев П. В., Евстигнеева М. Н. Современные учебные Интернет-ресурсы в обучении иностранному языку // Иностранные языки в школе. 2008. № 6. С. 1−10.
10. Харченко Е. В. Профессионализация языкового сознания (на примере медицинского персонала) // Вестник ЧелГУ. 2017. № 12 (408). С. 194–199.
Review
For citations:
Shirinyan M.V. Modern methodological solutions for teaching English to medical classes and medical specialties in secondary vocational education. Bulletin of social Sciences and Humanities. 2025;6(2):54-57. (In Russ.)











